Arkiv: april 2004

Det er kjent at vi bruker proporsjoner og symmetri for å bedømme andres fysiske attraktivitet. Men kjenner vi personene, betyr faktisk personlige egenskaper noe også.
Norges geologiske undersøkelse
Denne fjellsprekken beveger seg fire-fem centimeter hvert år. Faren for et dramatisk fjellskred fra fjellmassivet Åkerneset i Møre og Romsdal kan være langt større enn forskerne hittil har trodd.
Høgskolen i Oslo
Mange psykisk syke mennesker bor alene. Men hvordan ensomheten påvirker livet og sykdommen deres, er ikke et tema for behandlingsapparatet. Det ble avdekket i en nylig doktorgrad på temaet.
En undersøkelse av hvordan insekter koloniserer lik har skapt tvil om påliteligheten til en av de viktigste teknikkene man har for å anslå dødstidspunkt.
For å hindre at den sjøsamiske joiketradisjonen gikk i den store glemmeboka, samlet Ola Graff dem i en egen bok. I tillegg kan folk høre både grove og søte kjærlighetsjoiker på nettet.
Molekylære metodar gjer det mogleg å gjere nye eksperimentelle studier på gammalt materiale som har blitt systematisk samla inn ved Haukeland Universitetssykehus siden 1930.
Det var ikke ihuga norsk Israel-vennskap, men israelsk makt som gjorde at Norge i stor grad løp Israels ærend under fredsprosessen i Midtøsten, sier Hilde Henriksen Waage.
Alt blir bedre med en klatt smør eller rømme, sier vi - og slipper oppi ei god skje i sausen. I følge forskerne er det ikke bare smaken vi er ute etter.
Til hausten får rettsmedisinsk sakkunnige i Norge for første gang tilbod om kursing i å forstå rolla si.
Selv om det er Vestlandet som kan bli spesielt utsatt for ventede klimaendringer, ser det ut som om det er kommunene i Midt-Norge som vil takle endringer i klimaet dårligst.
Det samme år som Kopernikus revolusjonerte kosmologien, revolusjonerte Vesalius anatomien. I 1543 utga han sitt hovedverk De humani corpores fabrica libri septem (De syv bøkene om det menneskelige legemes struktur).
Britiske forskere har funnet ut at det ikke er likegyldig når på året kvinner blir assistert befruktet for at behandlingen skal være en suksess. De lyse månedene gir flest barn.
NASA gjennomførte tirsdag en vellykket oppskyting av Gravity Probe B. Prosjektet har vært planlagt i over 40 år, og skal teste to utrolige aspekter ved Einsteins gravitasjonsteori.
Norsk Regnesentral
Meningsmålinger er ofte synlige i media. Får de fram sannheten? spør forskerne Bård Storvik og Anders Løland i denne kronikken.
Det er ikke akkurat gulrøtter forskerne dyrker i laboratoriene sine. Det nyeste er dyrking av immunceller i petriskåler, og det finnes nesten ingen grenser for den medisinske bruken av cellene.
- Jeg blir nesten helt rørt, jeg, sa universitetsdirektør Hanne Harlem da hun mandag delte ut Unge forskere-prisen i ungdomsskoleklassen til 12 år gamle Marius Andersen fra Egersund.
Mandag 19. april skytes romsonden Gravity Probe B opp fra Stillehavskysten i Sør-California, etter 40 års forberedelser. Oppdrag: Å sette Einsteins teorier på sin tøffeste prøve.
Forrige uke ble Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis (CEES) ved Biologisk institutt, Universitetet i Oslo offisielt åpnet. Folk stod i kø for å gratulere Nils Christian Stenseth og de andre forskerne.
Småbarn med søvnproblemer kan være i fare for å bli de første som drikker, røyker og misbruker narkotika som tenåringer, mener amerikanske forskere.
Morsomt og lærerikt om urceller, halvaper og blodtørstige fugler
Arkeologene har lenge ment at undertrykkelse og sosiale forskjeller har eksistert siden tidlig steinalder. Nye utgravinger ved Dhra i Jordan tyder imidlertid på et svært fredelig og egalitært samfunn.
Norges geologiske undersøkelse
De leter etter varmen under beina våre. To dype boringer ned i selve grunnfjellet i Oslo-området øker nå kunnskapen om hvordan varme produseres og transporteres i ulike bergarter på forskjellig dyp.
Er aggresjon et kulturelt uttrykk som er tillært? En studie av de vanligvis så aggressive bavianene har vist at aggresjonen hos dyr kan endres av kulturelle faktorer.
Stadig flere som kjøper ny bil velger dieselmotor. For astmatikere og allergikere er dette svært uheldig. Partiklene i dieseleksosen kan både forverre og utløse allergiske reaksjoner.
Kan det være sånn at "en pakke med klima" påvirker evolusjonen i den kanadiske gaupa? Sannsynligvis, mener norske forskere.
Det er ikke bare enkelt å "dressere" bakterier. Det vet professor Rolf Arnt Olsen noe om. Gjennom 30 år har han jaktet på sopp og bakterier for å finne ut om de kan brukes til noe.
Myggmagneter har ikke søtt blod, men mangler derimot kjemiske stoffer som skremmer blodsugerne.
I morgen forenes forskningsinstituttene Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) og STEP Senter for innovasjonsforskning. NIFU-direktør Petter Aasen skal lede det nye NIFU STEP.
Kjempekometen Bradfield har akkurat svinget forbi Sola, og vil bli synlig for det blotte øye rundt 24. april. I tillegg er det gode sjanser for at kometene Linear og Neat vil bli synlige på sørligere breddegrader.
Tre lykkelige gutter fra Sandefjord har lært en hel masse om vann og blitt 10 000 kroner rikere. Dessuten kan de ha reddet hundrevis av liv i Bugårdsdammen.