Arkiv: mars 2004

Materialet på dette nettstedet er omfattet av åndsverklovens bestemmelser.
Bakgrunn:Så smalt det igjen. Denne gangen i Spania. På netthinna sitter fremdeles bildene fra 11. september 2001. Hva er det med terrorisme? Hva vil terroristene oppnå?
Å miste ektefellen etter et langt samliv er vanskelig. Men noen kommer seg likevel fortere enn andre. Den etterlattes helse, kjønn, sosiale og familiære situasjon kan spille inn.
Robotkjøretøyet "Spirit" har funnet nye tegn på at det en gang eksisterte flytende vann på Mars, ifølge NASA. Tidligere er det funnet spor av vann på den motsatte siden av planeten.
Norges geologiske undersøkelse
Nils Arne Ree har 300 boktitler i sin imponerende samling av reiseskildringer fra 1700- og 1800-tallet. Nå har han støtt på et mysterium: Hvem har skrevet denne geologiske dagboken fra 1837?
Listen over skumle ting man kan pådra seg på grunn av røyking blir lengre. Det nye er at røykere har fire ganger så høy sjanse for å bli blinde.
For å ta bilde av Universets aller tidligste galakser, må man fange fotoner som begynte sin reise lenge før Jorda eksisterte. Romteleskopet Hubble tar oss med tilbake til begynnelsen, like etter det store smellet.
Forskerne tror de har sett skyggen av fenomenet som holder Universet sammen.
Den norske bedriften Genpoint har utviklet en metode som blant annet forenkler diagnose av klamydia. Markedet er på mer enn fem milliarder kroner årlig, og stigende. Om kort tid er kanskje ikke bedriften norsk lenger.
Oljeselskapene lager alltid modeller av petroleumsreservoarene før de planlegger utvinningen. Forskere tar nå utgangspunkt i reelle produksjonsdata istedenfor statistiske antakelser, for å få forbedre metodene.
Norske forskeres påvisning av den atypiske skrapesyken, som har fått betegnelsen Nor98, kan åpne for helt ny forståelse av såkalte prionsykdommer - blant annet kjent som kugalskap og skrapesyke.
Skreien er i dag tre til fem år yngre når den gyter i Lofoten enn den var for 50-60 år siden. Havforskerne antyder at det kan skyldes at bestanden tilpasser seg å bli fisket på.
En stor svensk undersøkelse har funnet en sammenheng mellom barns oppvekstvilkår og utviklingen av type 1-diabetes. Stress og kriser mellom foreldrene kan gi barna sykdommen.
Regelverket om hvilke sykdommer som regnes som yrkessykdommer har stått nesten uendret siden 1935. Svært få av sykdommene som rapporteres Arbeidstilsynet gjelder kvinner.
Romfartsorganisasjonen NASA mener å ha funnet bevis på at Mars-overflaten en gang var gjennomtrukket av vann. Det betyr at det også kan ha vært liv på planeten.
Professor Terje Traavik ved Genøk har gått ut med foreløpige funn som antyder at et sykdomsutbrudd i en filippinsk landsby kanskje kan kobles til genmodifisert mais. Saken har skapt furore verden over.
Verden er beriket med en helt ny sommerfugl, og ikke overraskende dukket den opp i Finnmark.
Storbritannia har gitt grønt lys for å dyrke genmodifisert mais på britisk jord. Dette er en historisk avgjørelse, selv om britene stiller en rekke betingelser til dyrkingen.
Den amerikanske datamilliardæren Paul Allen lover nye 13,5 millioner dollar til letingen etter liv i verdensrommet. Pengene skal brukes i oppbyggingen av et nett på 350 kraftige radioteleskop.
Husker du kappløpet mellom det private selskapet Celera og en offentlig forskningsgruppe for å fravriste det menneskelige genomet sine hemmeligheter? Nå frigir det private selskapet sine funn.
Forskere har endelig funnet ut hvordan kroppen lager inflammasjon. Dermed kan vi vente oss nye medisiner mot både astma, leddgikt og kreft.
Bakgrunn:I de siste tiårene har forskerne lært en hel del om universet og byggeklossene det er laget av. Men klarer de ikke å finne en bitte liten partikkel ved navn Higgs, må de muligens rykke tilbake til start.
Over 18 prosent av dødsfallene på indremedisinsk avdeling ved Akershus universitetssykehus kan ha sammenheng med bivirkninger fra legemidler.
15 millioner barn kan reddes i løpet av ti år dersom de kun får morsmelk det første halvåret, anslår forskere. Likevel frårådes mange mødre i utviklingsland å amme på grunn av risiko for HIV-smitte.
"Oppdrag Nemo" fikk Oscar for beste animasjonsfilm i helgen. Bak suksessen står blant annet en fiskeforsker uten TV.
Amerikanske helseeksperter raser mot Hollywood, der røyking fortsatt framstilles som glamorøst. Forskere ved universitetet i San Francisco sier at sigarettene har stjerneroller i fire av fem filmer.
Snart er det slutt på tida hvor poden måtte være dataekspert for å få dreisen på prosjektoppgaven. Nå får nemlig norske elever sitt eget dataverktøy.
Den europeiske romsonden "Beagle 2" ble trolig knust da den traff overflaten på planeten Mars første juledag i fjor. Årsaken til den harde landingen kan ha vært feilaktige beregninger av Mars-atmosfærens tetthet.
Oljeselskapene må kontinuerlig ta beslutninger om hvordan oljeressursene skal utvinnes. Forskere ser derfor på hvordan informasjonen om reservoarene kan gjøres mest mulig sikker.
Saken mot Bjørn Lomborg er over, men kritikerne gir seg ikke. - The Skeptical Environmentalist er et systematisk villedende innspill som gir seg et skinn av å være forskning, sier professor Matthias Kaiser.