Arkiv: januar 2004

Mer enn 60 prosent av de besøkende på forskning.no er i hovedmålgruppen mellom 15 og 35 år. Samtidig nærmer nettstedet seg 200 000 unike besøk hver måned.
Ingeniørenes dag blir en del av Forskningsdagene. Dermed blir det en sterkere satsing på realfag under forskningsarrangementet.
Skal kvinnen selv bestemme hva hun vil vite om sitt ufødte barn og når hun vil vite det? Forslaget til ny bioteknologilov skapte debatt under bioteknologikonferansen i Trondheim torsdag.
Det finnes ingen årsakssammenheng mellom vold og doping, konkluderer tre norske forskere. De har gått gjennom tilgjengelig litteratur på temaet.
Miljøvernminister Børge Brende har gjort om avgjørelsen om å tillate gullboring ved forskningsstasjonen i Ny-Ålesund. Hensynet til det internasjonale forskningsmiljøet har vært sentralt.
Er det er stikk eller psykologi som gjør susen? Engelske forskere skal titte under teppet til den eldgamle nålemedisinen.
Stalin skrev artikler, Hitler skrev memoarer, og Mao skrev en liten rød bok. Men har tekster fra ulike totalitære samfunn noen fellestrekk?
Utbruddet av hønseinfluensa i Vietnam som har smittet mennesker er foruroligende, sier forsker Olav Hungnes på Folkehelseinstituttet. Grunnen er potensialet for at et supervirus kan oppstå.
Nesten 50 år etter Sputnik drives romfart fortsatt av samme type raketter. Forskere planlegger ionemotorer, plasmabobler og solseil - men når får vi brutt lysmuren?
NASAs robotkjøretøy "Opportunity" begynte å sende tilbake bilder fra Mars kort tid etter en vellykket landing på planeten søndag.
Fysisk fostring er ikke bare bra for muskler, hjerte og kretsløp. Nå viser svenske forskere at trim øker antallet nye celler i den voksne hjernen.
En ny forskningsrapport antyder at størrelsen er avgjørende for sexlivet - størrelsen på hjernen altså. Fryktsenteret synes å være viktig for tenningen.
I en fjern galakse kalt IRAS 00183, 3,25 milliarder lysår fra Jorda, har NASA målt noe de tror kan være organiske molekyler. Bildene ved siden av er de første bildene fra teleskopet noensinne.
Ingen mennesker liker slim, sår og spy. Nå har engelske forskerne funnet ut hva avskyen er godt for.
En ny undersøkelse bekrefter det alle hundeeiere vet, men flere psykologer avviser; våre firbente venner har personlighet. Forskerne håper å avsløre karakterens biologiske grunnlag.
FN og thailandske myndigheter konstaterte fredag at den dødelige sykdommen fuglevirus har spredd seg til Thailand og Kambodsja.
Norske ledere mener forskning er viktig for næringslivet, og det store flertall mener også at bedriften de selv leder vil ha nytte av forskning. Likevel er forskningsaktiviteten i norsk næringsliv lav.
Du trodde kanskje at den europeiske romferden til Mars var en fiasko fordi vi ikke fikk kontakt med landingsfartøyet Beagle2. Se på dette første fargebildet fra moderfartøyet Mars Express og tro om igjen.
Det er ingen seksuell tiltrekning mellom den amerikanske og den europeiske hummeren. Det er en god nyhet, for ellers kunne vår egen hummerbestand ha vært i skikkelig trøbbel.
Fjorårets undersøkelse om oppdragsforskning viste at 14 prosent av forskerne har opplevd konflikter i forhold til publisering. Nå ønsker forskningsetiske komiteer en diskusjon om situasjonen.
Artikkelen om miljøgifter i oppdrettslaks, som ble publisert i Science, har gått verden rundt minst to ganger. I første runde kom det fram at oppdrettslaks er skadelig. Så ble det satt spørsmålstegn ved studien.
Depresjon kan behandles både med samtaler og medisiner. Nå viser nye bilder av hjernen at begge typer behandling forandrer tenkeboksen. Bare ikke på samme måte.
HIV-pasienter i stabile forhold utvikler AIDS mye senere enn andre HIV-smittede. Grunnen vet ikke forskerne noe om ennå.
Kanskje er det den mest lyssterke stjernen mennesket noensinne har observert. Den er minst fem millioner ganger så lyssterk som vår egen sol.
Er mennesket et uunngåelig resultat av evolusjonen? Og likevel alene i kosmos? Erik Tunstad har lest Conway Morris' siste bok.
Om ett års tid starter den europeiske romsonden Huygens sin ferd ned gjennom atmosfæren på Saturns største måne, Titan. Dette blir den første sonden som lander i det ytre solsystemet.
Bakgrunn:Menneskenes historie er også historien om sykdommer og vår kamp mot sykdommene. Med vaksineringen kom ett av våre sterkeste forsvar mot disse prøvelsene. Og kampen fortsetter.
NASA-eksperter jobbet torsdag på spreng for å gjenopprette kontakten med robotkjøretøyet "Spirit" på Mars.
Norsk medisinsk- og helsefaglig forskning slaktes av internasjonale eksperter. - Jeg er slett ikke sjokkert, sier utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet (H).
Den amerikanske marinen bruker mikrober til å lage drivstoff til missiler. Grunnen: Det er billig.