Arkiv: august 2002

Studier av mus, viser at stamceller fra benmargen kan brukes til å behandle en genetisk defekt som fører til ødelagt netthinne, retina, i museøyner. Studien gir håp om at stamceller fra benmargen til voksne personer kan brukes for å bekjempe alders- og diabetesrelatert blindhet hos mennesker.
Torsken går ikke til sengs med hvem som helst, selv om det er en torsk. Kysttorsken holder seg til sine egne. Skreien får sørge for sin egen reproduksjon
-Sur nedbør er en trussel mot det biologiske mangfoldet i skogen, sier Arnodd Håpnes fra miljøvernorganisasjonen WWF. Han er rystet over uttalelser som antyder det motsatte. -Nå bør naturvernerne tenke seg litt om, sier forsker Svein Solberg.
Satellittprogrammet Landsat feirer 30-årsjubileum ved å stille ut sine flotteste bilder. NASA har samlet perlene i et internettgalleri med høytsvevende perspektiv.
Natt til søndag farer den 800 meter store asteroiden 2002 NY40 forbi Jorden på usedvanlig kloss hold. Det er ingen risiko for kollisjon, men for første gang noensinne kan vi være øyenvitner til at et så stort objekt passerer rett i nærheten.
Nå blir det mulig å fastslå om laksen i frysedisken har hatt en harmonisk oppvekst, om den har holdt seg frisk, og om den er blitt riktig behandlet under slakting og transport. For nå kan fiskens dagbok leses på Internett.
Ungdom drikker mindre alkohol og færre unge har prøvd narkotika, viser årets ungdomsundersøkelse fra Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS).
En pille som forteller hjernen din at du er mett kan hjelpe til i kampen mot fedmeepidemien.
Miljøverndepartementet har i siste liten stoppet et internasjonalt forskningseksperiment, etter påtrykk fra miljøvernorganisasjoner og internasjonal opinion. Eksperimentet skulle undersøke havlagring av CO2.
Sopp er nærmere beslektet med dyr enn med planter, sier professor Leif Ryvarden når vi ber ham huke våre presumptivt sopp-ignorante lesere til en artikkel om IMC7 - den 7. internasjonale mykologikongressen som arrangeres på Blindern i disse dager.
I utgangspunktet hadde den ingen data om hva det er å slå med vingene, eller hvordan man gjør det. På noen få timer, etter noen forsøk på snarveier, skjønte den likevel prinsippet som naturlig evolusjon brukte millioner av år på.
Verden er faktisk så liten at man kan nå frem til hvem som helst på kloden bare gjennom seks ledd av noen som kjenner noen. Riktig så fascinerende, men er det sant?
Matbåren smitte utløser 76 millioner sykdomstilfeller årlig i USA. I et globalt perspektiv betyr dette at bortimot en tredel av befolkningen i vestlige land blir syke hvert år. Overraskende nok skyldes de fleste tilfellene ukjente mikroorganismer.
Fugler i byen er kresne når det gjelder parker. De liker seg best i rike nabolag, og flere eller bedre trær er ikke forklaringen. Lokale katters lynne, mengden fuglematere og hundematfat, derimot…
Jorden er ikke en trill rund kule, men litt flatklemt ved polene og tykkere midt på. Planeten har vært igjennom en slankeperiode på 18 000 år, men nå har den begynt å legge på seg rundt midjen.
Framtiden byr på flere og mer alvorlige oversvømmelser, mens tørkeperiodene i andre deler av verden blir lengre og mer intensive på grunn av klimaendringer, tror vannforskeren Ignacio Rodriguez-Iturbe.
Bakgrunn:Taggete små baller som gjør oss syke? Tja. De er i alle fall kaprere av celler og blant våre minste fiender, og det er litt vanskelig å si om de er levende eller døde.
Dette er ikke, som man kanskje kunne tro, en påstand fra metal-miljøet, men konklusjonen i en rykende fersk rapport fra løvenes verden.
Antallet utlendinger som tar doktorgrad er fordoblet det siste tiåret. 130 av 677 som tok doktorgraden i 2001 var utlendinger, noe som utgjør snaut 20 prosent.
Kvinner som jobber i mannsdominerte yrker har i stor grad et arbeidstidsmønster som er dårlig tilpasset deres ønsker og behov.
Selv om mystikken rundt de mange skipsforlisene i Bermudatringlet er borte, er det en kjensgjerning at skip kan synke på svært kort tid, helt uten forvarsel. Store skip kan synke på sekunder på grunn av at gasser kommer opp til overflaten og ødelegger oppdriften.
NASA mistet torsdag kontakt med romsonden Contour. En redningsaksjon er nå satt i gang.
Fant Holocaust virkelig sted? Utryddet nazistene virkelig seks millioner jøder? Mer enn én prosent av USAs befolkning er i tvil. Og tvilen stammer fra de såkalte holocaustbenekterne. Boka "Denying History" viser hvordan de har klart å skape denne tvilen - og ikke minst: Hvor feil de tar!
Bakgrunn:Bakteriene som hører til slekten Campylobacter er den vanligste bakterielle årsaken til magesyke i mange vestlige land. Den forårsaker mer trøbbel i norske mager enn Salmonella.
Vi liker ikke lukten av vår nære familie, har amerikanske forskere funnet ut. De tror aversjonen kan være med på å forhindre incest. Lukten av far er en av de verste.
Bare fem dager før august er over, ligger det an til at årets åtte første måneder blir de varmeste som er målt i Norge, opplyser sjefen for klimaavdelingen ved Meteorologisk institutt i Oslo, Bjørn Aune.
Bakgrunn:56 840 lynnedslag traff i juli bakken med høyeste konsentrasjon på Østlandet og Sørlandet, og 2002 later til å bli et nytt rekordår. Men hva er egentlig lyn og torden?
"Beating the blues" er navnet på et dataprogram som har behandlet 1 000 briter med angst og depresjoner. - Dataterapi vil revolusjonere behandlingen av mildere psykiske lidelser, sier en av de fremste forskerne innen psykoterapi.
Skottlands siste heksesak kom for retten i 1944. Det var ikke lenger forbudt å være heks. Derimot var det forbudt å utgi seg for å være heks - og det var på dette grunnlag Helen Duncan ble dømt - i en sak med militære og komiske overtoner.
Søvnløs? Hvorfor ikke få hjernen til å synge vuggesanger til seg selv? Forskerne har funnet ut at hjernen lager sin egen indre sang, som kan brukes til å bekjempe søvnproblemer.