Skjult mayaby funnet under jungel

Forskere har funnet over hundre mayabygninger under en regnskog i Guatemala. Tredimensjonal kartlegging avslører at det ligger blant annet pyramider, et astronomisk observatorium og palasser under jungelen.

"Brigitte Kovacevich under den guatemalske jungelen. (Foto: Michael G. Callaghan)"

Det er et team arkeologer fra flere amerikanske universiteter som har laget det første tredimensjonale kartet av bygningene som i flere hundre år har ligget skjult under jungelen i Guatemala.

- Kartleggingen viser en typisk mayaby med pyramider, en rituell ballbane, astronomisk observatorium, palasser og boliger, sier Brigitte Kovacevich ved Southern Methodist University i Dallas.

Hun er en av de som leder forskerne som har fått tillatelse til å jobbe på området av myndighetene i Guatemala.

"Under dette landskapet har forskerne funnet over 100 gamle mayabygninger. (Foto: Michael G. Callaghan)"

Håper å lære noe nytt om mayaene

Den gamle mayabyen heter Holtun og har hatt 2.000 innbyggere på det meste. Det gjør den liten sammenlignet med Tikal som ligger omtrent 35 kilometer lenger nord. Her bodde det rundt 60.000 personer.

Holtun er omtrent en kilometer lang og en halv kilometer bred. Bygningene er fra 800 f.Kr til år 900, men byen hadde sine glansdager tidligere enn den klassiske maya-perioden som er mellom år 200 og år 900.

Den klassiske epoken er grundig undersøkt av arkeologer, men ved å undersøke Holtun kan de lære noe nytt.

- Vi håper å forstå tidlige handelsruter og allianser ved å studere denne byen. Vi håper også å få vite mer om hvordan politisk makt oppstod og hvordan kongedømmer utviklet seg og ble etablert, sier Kovacevich.

Hun forklarer at vi vet lite om hvordan kongedømmer utviklet seg og hvordan politisk makt ble tatt.

"En av forskerne foran en tunnel som leder inn i en pyramide. (Foto: Brigitte Kovacevich)"

Plyndrere avslørte byen

Bygningene i byen er nå grodd igjen av jungelen. Selv den største pyramiden ligner bare et fjell innhyllet i skog. Byen er faktisk så godt gjemt at arkeologer ikke visste om den før starten av 1990-tallet.

- Arkeologer fikk vite om området da de fulgte sporene til plyndrere som hadde oppdaget byen først, sier Kovacevich til National Geograhic.

Hovedattraksjonen for tyvene var tre meter høye gipsmasker. Disse ble oppdaget da plyndrerne gravde tunneler inn til den begravde byen.

Det er først nå vitenskapsfolk har begynt å undersøke hva som finnes under jungelen, og de vil grave flere tunneler inn til byen.

Arbeidet med å finne ut mer om hva som skjuler seg inne i regnskogen er planlagt å starte til sommeren.

Pressemelding om prosjektet fra Southern Methodist University