Fant 30 000 år gammel farget tråd

For mer enn 30 000 år siden spant og farget våre forfedre tråder av plantefibre. Mikroskopiske rester er funnet på en steinalderboplass i Georgia i Kaukasus.

I Dzudzuana-hulen i Georgia er det funnet rester av plantefibre brukt av mennesker for minst 32 000 år siden. (Foto: Science/AAAS)

Arkeologer fra Georgia, Israel og USA har funnet mikroskopiske fibre i prøver av leire datert til å være mellom 32 000 og 36 000 år gamle. Fibrene er laget av lin.

Et stor antall fibre - mer enn 700 fragmenter - er funnet i en hule ved navn Dzudzuana i Georgia, går det fram av en kort artikkel i siste utgave av det vitenskapelige tidsskriftet Science.

Noen av fibrene er spunnet til tråd.

Selv om arkeologene ikke kan si nøyaktig hva fibrene er brukt til, antar de at de kan ha vært brukt til redskaper, kurver og til klær. Dette kan være verdens eldste kjente spor av plantefibre brukt av mennesker.

Fargerike

Lin, som senere ble foredlet som nyttevekst, ble brukt allerede i steinalderen. (Foto: iStockphoto)

Noen av fibrene fra Dzudzuana-hulen ser ut til å være farget av steinaldermenneskene som lagde dem. Fargene omfatter gul, rød, blå, fiolett, svart, brun, grønn og khaki. Mange typer naturlige fargestoffer var tilgjengelig i området.

Lin er en av de plantene menneskene første begynte å dyrke, men funnene fra Georgia er eldre enn dette, og skriver seg fra vill lin.

Fibrene har antagelig gjort det enklere for steinaldermenneskene å overleve i de tøffe omgivelsene i Kaukasus.

De kan ha vært brukt til tråd for å sy sammen skinn og huder til klær eller sko eller til å lage steinredskaper eller kurver. De kan også ha vært brukt til å lage oppakninger som gjorde menneskene mer mobile.

- Dette var en avgjørende oppfinnelse for de tidlige menneskene, sier Harvard-professor Ofer Bar-Yosef, en av forskerne bak studien i en pressemelding.

Vill lin

Bar-Yosef sier at tekstilene ble laget av vill lin som vokste i nærheten av boplassen.

Hans team startet utgravninger i 1996, og har vendt tilbake til boplassen hvert år siden. Oppdagelsen av fibre ble gjort i prøver tatt i 2007 og 2008.

Funnet av plantefibre var en stor overraskelse. Forskerne lette egentlig etter pollen fra trær for å anslå hva slags klima som rådet i området i ulike perioder.

Plantefibrene ble så oppdaget under mikroskopet ved paleontologisk institutt ved National Museum of Georgia.

- Fantastisk

- Det var en fantastisk overraskelse å oppdage disse fibrene på slutten av utgravingsprosjektet, sier Bar-Yosef.

Hulen er brukt over en lang periode. Det ble funnet plantefibre også i arkeologiske lag datert til å være 21 000 og 13 000 år gamle.

Fibre fra vill lin, funnet i Dzudzuana-hulen. Gjengitt med tillatelse fra Science/AAAS.

Førsteamanuensis Ingrid Fuglestvedt ved Universitetet i Oslo sier at funnet i Georgia er oppsiktsvekkende gammelt.

Hun slår fast at det er mye som skal klaffe om organisk materiale skal kunne bevares så lenge, og antar at årsaken her er at plantefibrene er konservert i leire.

Dagens Georgia er en republikk i Kaukasus, med en lang historie for menneskelig bosetting, inkludert noen av de eldste funn av moderne menneskeformer utenfor Afrika.

Eliso Kvavadze, Ofer Bar-Yosef, Anna Belfer-Cohen, Elisabetta Boaretto, Nino Jakeli, Zinovi Matskevich, Tengiz Meshveliani: “30,000-Year-Old Wild Flax Fibers,” Science 11. september 2009.