Nett-TV: Isfri istid?

Har arktiske strøk i Russland vært isfrie under siste istid? Streifet folk og dyr over slettene i nord? Var istiden bedre enn sitt rykte? Geologer fra Universitetet i Bergen leter etter svar under bunnen av innsjøer.

Kjør video!

I flere år har geologer fra Universitetet i Bergen forsket på klima i arktisk Russland. Målet er å få svar på spørsmålet: Kan disse områdene ha vært isfrie under den siste istiden?

Kan det tenkes at de nordlige, arktiske områdene i Russland var et tørt slettelandskap der både dyr og mennesker kunne ferdes lett og fritt på samme tid som Norge lå under isen?

For å finne svaret, leter forskerne fra Universitetet i Bergen etter gamle planterester. De borer opptil to meter under bunnen på innsjøer, og sender planterestene de finner til karbondatering.

Hvis planterestene er 12 000 år gamle eller eldre, betyr det at området må ha vært isfritt under siste istid.

Følg forskerne i videoreportasjen!

Videoklippet krever at du har installert Flash player. Den følger med de fleste nettlesere, og finnes også for Linux-brukere.