Rødvingetrosten - som er funnet i Oppdal - er i dag vanlig over hele landet. Det latinske navnet er Turdus iliacus. (Foto: Andreas Trepte, www.photo-natur.net / CC BY-SA 2.5)

Trost fra steinalderen funnet i Oppdal

En 4 200 år gammel rødvingetrost har blitt funnet begravd under isen i Oppdal. – Et unikt funn, sier forsker.

– Trosten ble funnet av en oppsynsmann i Statens naturoppsyn i kanten av ei snøfonn i Oppdalsfjellene, sier NTNU-forsker Jørgen Rosvold til NRK.

– Når vi finner levninger etter dyr i isen, så er det som regel bare rester av skinn eller bein. Denne fuglen ser nesten fersk ut, det ser ut som om den døde i fjor, fortsetter Rosvold.

Rosvold trodde først at fuglen ikke kunne være eldre enn noen hundre år gammel. Karbondateringer avslørte imidlertid at trosten levde under steinalderen.

Tatt av rovdyr

– Den har trolig blitt tatt av en jerv eller en rev. Vi vet at jerven bruker isen til å lagre mat som sommeren. Så denne trosten kan ha blitt lagt i isen av jerven og ikke kommet fram før nå, sier Rosvold.

– Det er helt utrolig. Vi ser umiddelbart at det er en rødvingetrost. Det er helt fantastisk å kunne se det på en fugl som er 4 200 år gammel, sier taksidermist Per Gätzschmann som var med på dissekeringen.