Kreativ doktorgrad

Det er ikke til å komme fra. Noen er mer kreative og innovative enn andre. Mytene sier at disse personene befinner seg i kunsten og medieyrker. Men det er behov for kreativitet i de aller fleste typer arbeidsplasser, og det er mulig for de fleste å finne kreative ideer, forslag og løsninger i sin egen hverdag. Kreativitet kan til og med læres.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Gro Ellen Mathisen med doktordrad om kreativitet og innovasjon i grupper og team."

I arbeidslivet består kanskje en av de største utfordringene i å slippe kreativiteten løs til beste for enkeltindividet og organisasjonen.

Men i blant sitter vi der i et arbeidsmøte med hodet fullt av gode ideer før møtelederen ønsker velkommen. Hva skjer under møtet? Du får bomull i munnen. Hodet føles tomt, mens andre flommer over av ideer. Hvordan kan vi få ideene våre frem i lyset?

Stipendiat Gro Ellen Mathisen ved Institutt for økonomi og ledelsesfag, Norsk hotellhøgskole skal levere avhandlingen “Climate for Creativity and Innovation - the Team Level Model” til sommeren. Tema er hvordan vi kan utvikle kreativitet og innovasjon i arbeidslivet.

Gro Ellen Mathisen er utdannet psykolog fra Universitetet i Bergen (1997) med arbeids- og organisasjonspsykologi som spesialitet. I forbindelse med avhandlingen har Gro Ellen Mathisen fått tilgang til flere tusen spørreskjema fra mange forskjellige typer organisasjoner.

- Jeg har alltid vært interessert i det som skjer i organisasjoner, sier Gro Ellen Mathisen.

Interessen for kreativitet oppstod under et seks måneders opphold ved Center for Studies in Creativity, University of New York i Buffalo. Et forskningssenter som en gang i tiden hadde brainstormingens far: Alex Osborne i sin midte.

Brainstorming

Brainstorming kan gjerne stå som et dekkende ord for det som ofte utløser kreative ideer. I brainstormingens navn setter vi oss på arbeidsplasser - og i heimen, for den saks skyld - for å la ideer flomme fritt.

Brainstorming-teknikker og andre teknikker kan påvirke kreativiteten, og de enkelte kan bidra med å oppmuntre hverandre, støtte hverandre og gjerne gi konstruktiv kritikk.

- Jeg er imidlertid mest opptatt av hvordan arbeidsforholdene påvirker innovasjon og kreativitet, sier Gro Ellen Mathisen.

Det er viktig å forsøke og skape et arbeidsmiljø som er preget av trygghet og gir støtte for ideer. Det må i utgangspunktet også lages klare mål det er enighet om samtidig som fokus må settes på kvalitet. I et arbeidsmiljø der målsettingene oppleves som fornuftige er sjansen større for at folk engasjerer seg og gjør en innsats for å oppnå målene.

- Når det er enighet om målene øker også sjansen for at de enkelte støtter hverandre for å nå målene. Når de opplever støtte fra sine medarbeidere vil de føle seg tryggere i arbeidssituasjonen og vil kanskje våge å komme med forslag som gjerne er litt “crazy”, men kanskje også kreative.

- Med støtte og trygghet som grunnpilarer blir det også lettere å fokusere på kvalitet fordi de enkelte i større grad våger å utfordre hverandre og diskutere hvordan ting kan gjøres bedre uten at dette oppleves som kritikk. Kreative teknikker vil som regel ikke fungere uten at et slikt arbeidsmiljø er til stede.

Teamsammensetning og arbeidsmiljø

- Mitt tema er spesielt utvikling av kreativitet og innovasjon i grupper og team. På dette området har det vært for lite forskning. Resultater fra en av studiene i dette prosjektet viser at de mest innovative teamene er sammensatt av fantasirike og ambisiøse medlemmer som klarer å skape positive arbeidsmiljøer preget av støtte og felles målsetninger.

- Både sammensettingen av team og arbeidsmiljøet er dermed avgjørende for kreativitet og innovasjon. Det finnes også direkte sammenheng mellom arbeidsmiljø og innovasjon uansett sammensetting av grupper, så det er fremdeles håp selv om arbeidsgruppen ikke er dominert av fantasirike og ambisiøse personer.

- Det er derfor viktig å legge forholdene til rette på arbeidsplassen slik det blir mulig å benytte seg av det kreative potensialet som finnes i folk, for eksempel ved å tydelig signalisere at forslag og ideer er velkomne og vil bli vurdert seriøst. Resultater fra en rekke studier har vist at idéstøtte fra både ledelse og medarbeidere er en av de viktigste fremmende faktorene for kreativitet og innovasjon.

- Kan den enkelte lære seg å bli mer kreativ?

- Vår personlighet styrer i ganske stor grad vårt kreative potensial, og denne er dessverre ikke så enkel å endre på sånn uten videre. Våre kunnskaper og talenter innen et område påvirker også våre muligheter til å være kreative. Men det er mulig å endre på vanetenkning og holdninger som hemmer vår kreativitet, sier Gro Ellen Mathisen.

Dette er noe den enkelte kan gjøre noe med. I tillegg kan man lære seg kreative teknikker som hjelper en å overkomme mange av de faktorene som hindrer oss i å være kreative.

Gro Ellen Mathisen har holdt en rekke kurs i kreativitet og kreativ problemløsning både på HiS og i flere småkommuner der deltakerne blant annet får bryne seg på en rekke kreative teknikker.

Konflikter og arbeidspress

- Det meste av forskningen om kreativitet og innovasjon har til nå vært preget av oppfatningen om at et harmonisk arbeidsmiljø basert på trygghet og lite arbeidspress og har vært viktig for å skape kreativitet og innovasjon Etter hvert er denne forskningen blitt mer nyansert, forteller Gro Ellen Mathisen.

- For å kunne skape og presentere kreative ideer vil mange være avhengig av tid, støtte og trygghet. Men for å få gjennomført innovasjoner ser det ut til at en i større grad er avhengig av ytre krav og press som tvinger en til å få ting gjort. Det er også viktig å skille mellom person- og sakskonflikter.

- Personkonflikt går på misliking av hverandre. Vi forsøker å hindre hverandre fremfor å støtte hverandre. Dette fører til utrygghet og mistenksomhet og virker hemmende når det gjelder å komme med ideer. En sakskonflikt med uenighet av hvordan ting skal gjøres kan derimot være heldig for å få i gang en debatt og diskusjon fordi det skaper grobunn for noe som kan lede til bedre løsninger.

Teambuilding

Teambuilding er blitt hyppig benyttet for å fremme kreativitet og innovasjon. Det finnes flere omreisende teambuildere som Lasse Gustavson, Bjørn Dæhlie og Karsten Isachsen, bare for nevne noen.

- Teambuilding kan virke, sier Gro Ellen Mathisen.

- Personlig karisma og evnen til å fenge vil ofte øke engasjementet og entusiasmen en stund. Men dette kan endre seg fort avhengig av de eksisterende forholdene i organisasjonen. Klarer de involverte å benytte seg av den nye kunnskapen, eller glir de tilbake i gamle mønstre?

- Kreativitet ved Høgskolen i Stavanger?

- Høgskolen i Stavanger har visjoner om nyskaping og innovasjon. Nå blir det viktig å signalisere tydelig at organisasjonen ønsker nyskaping og kreativitet og følgelig legger forholdene til rette for det. I denne sammenheng er samarbeidet med Prekubator i Kunnskapsparken viktig fordi det da eksisterer det et system for å ta vare på ideer. Prekubator kan ta ideene videre helt frem til kommersialisering, sier Gro Ellen Mathisen som har lyst til å jobbe videre på Høgskolen i Stavanger med problemstillinger knyttet til kreativitet og innovasjon. Det kan for eksempel være interessant å gå inn i bedriftene og forske nærmere der.

Powered by Labrador CMS