Ny stumpnese kjent for verden

Men den burmesiske apen hadde forlengst røpet sin eksistens for lokalbefolkningen, på grunn av sine nys i regnvær.

Det finnes ingen bilder av Rhinopithecus Strykeri enda, men ved hjelp av bilder av en Yunnan-stumpneseape og et kadaver av den nye arten, har forskerne laget et bilde av hvordan den ser ut. (Konstruert bilde: Thomas Geissmann)

Nei, fotoet viser ikke Elvis som nå er funnet igjen i de burmesiske fjellene, men et rekonstruert bilde av stumpneseapen Rhinopithecus Strykeri, som inntil i år har vært ukjent for forskere.

En gruppe biologer hadde hørt at noen jegere hadde sett en ape med framtredende lepper og nesebor som pekte oppover.

Anført av Ngwe Lwin fra Myanmar biodiversity and nature conservation association, startet forskerteamet en leting etter dyret. Tidligere i år fant de en liten bestand i det nordlige Burma, ifølge en pressemelding om funnet.

Stumpneseapene pleier generelt å ha blottlagte nesebor, men at de to hullene er vendt mot sky, gjør denne arten ganske unik, ifølge forskerne.

Avslører seg i regnvær

Det latinske navnet forskerne har gitt apen viser at den er en stumpneseape og at letingen etter den ble sponset av filantropen Jon Stryker.

Folk som bor i området der apene lever har imidlertid gitt dem det litt mer dagligdagse navnet mey nwoah, som betyr ”apen med oppadvendt fjes”.

De har innvendt overfor forskerne at apen faktisk ikke er så vanskelig å legge merke til. Den kan nemlig bli ufrivillig høylydt. Når det regner får apen problemer med vann i neseborene, og begynner å nyse.

For å unngå plagene, sitter den på regntunge dager med hodet gjemt mellom knærne sine og venter på at det skal slutte å hølje, ifølge pressemeldingen.

Tegning av den nye burmesiske stumpneseapen. (Kunster: Martin Aveling/Fauna & Flora International)

Allerede rødlistet

Også den sorte fargen, ispedd hvitt skjegg og hvite øredusker, er med på å gjøre den burmesiske stumpneseapen unik, ifølge forskerne.

De mener at bostedet til apen har vært såpass avsondret for omverdenen fordi Mekongelven og Salweenelven danner barrierer mot omverdenen, og at det kan være derfor at den bare har vært lokalt kjent.

Nå er den altså føyd på forskernes liste over dyr på jorda, men den har også fått stempelet utrydningstruet i likhet med alle de andre kjente artene av stumpneseaper.

Denne nylistede arten er nemlig hardt presset fordi veinettet som er bygget av kinesiske tømmerselskaper har gitt økt adgang for jegere, ifølge pressemeldingen fra utgiveren av tidsskriftet American Journal of Primatology, der apen er beskrevet.

Thomas Geissmann mfl: A new species of snub-nosed monkey, genus Rhinopithecus Milne-Edwards, 1872 (Primates, Colobinae), from northern Kachin state, northeastern Myanmar. American Journal of Primatology, published online: 27 OCT 2010 DOI: 10.1002/ajp.20894