Flyr på kyllingfett

Kyllinger kan brukes til så mangt, nå får de også fly opp i luften.

Fly kan trolig tanke med biodiesel laget av kyllingfett i framtiden. (Illustrasjonsfoto: Colourbox, redigert)

Biodrivstoff

Biodrivstoff er drivstoff som blir laget av levende naturprodukt.

De vanligste drivstofftypene er bioetanol, som blant annet blir laget av korn, sukkerrør eller mais, og biodiesel som ofte blir laget av raps, soyabønner eller dyre – og fiskefett.

Biodrivstoff kan lages av ulike råvarer. Disse går gjennom ulike prosesser for å gjøre det biologiske materialet om til drivstoff.

(Kilde: Wikipedia/StatoilHydro)

Denne måneden har NASA testet en ny type biodrivstoff. For i USA er kylling på tanken siste skrik innen alternativ diesel.

På en fabrikk i Louisiana går kyllingfett gjennom en raffineringsprosess for å bli et stoff som kan brukes i lufta. Det er Syntroleum Corporation og Tyson Foods Inc. som har bygget raffineriet som altså forvandler Tysons kyllingfett til biodiesel.

Fett og olje fra matproduksjon har også tidligere blitt brukt som drivstoff, men Syntroleum hevder deres nye kyllingdiesel både er renere, mer stabil og mer effektiv enn vanlig diesel.

Krysset USA på kyllingfett

Nettopp kyllingfettets egenskaper i flytanken blir nå undersøkt.

For nylig krysset forskere fra NASAs Langley Research Center USA med det nye drivstoffet på tanken. Kyllingfettet har fått navnet Hydrotreated Renewable Jet Fuel.

- Det er rett og slett laget av kyllingfett, sier Bruce Anderson som er forsker på prosjektet som er en del av the Alternative Aviation Fuel Experiment II (AAFEX II).

Forskerne har på sin ferd fra Hampton i Virgina til NASA flyforskningssenter i California testet kyllingfettets ytelse og utslipp.

- Hardt arbeid

Anderson og tre andre forskere fløy i en DC-8 som er et passasjerfly med fire jetmotorer. Nå venter nye tester i samarbeid med private aktører i luftfartbransjen, andre statlige organisasjoner og universitetsforskere.

- Det blir mye hardt arbeid, sier Anderson på NASAs hjemmeside.

Forskerne skal tallfeste gass- og partikkelutslipp og sjekke hvordan motoren og flysystemene fungerte under den 4184 kilometer lange ferden til California.

- NASA er glad for å bidra til å utvikle alternative drivstoffer til luftfartsbruk. Disse testene vil beregne hvor mye forurensning et fly slipper ut med menneskeskapt drivstoff på tanken, sier Frank Cutler som er prosjektleder i NASA.

Luftforsvaret vil tanke med kyllingfett

Det amerikanske luftforsvaret har kjøpt mange tusen liter av det nye biodrivstoffet. Målet er å bruke en blanding med 50 prosent vanlig diesel og 50 prosent av den nye dieselen med kyllingfett på sine fly.

- Bruken av alternativt drivstoff i fly er sentralt for å redusere luftfartens påvirkning på miljøet og for å redusere avhengigheten av utenlandsk olje, sier Ruben Del Rosario i NASA.