For å finne ut hvilken væske som slukker tørsten best, må vi først forstå kroppens hormonbalanse.

Slukker øl tørsten like godt som vann?

Spør en forsker:

Kan du like godt drikke øl når du vil slukke tørsten?

4.1 2017 04:00

Når du sitter og koser deg med desserten kan munnen føles litt tørr.

Til høyre for deg står en flaske vann, men til venstre faller blikket på duggdråpene som langsomt glir nedover en skummende øl.

Hva er egentlig den beste trøsteslukkeren? har en leser spurt oss om.

«Kan man like godt gi etter for trangen og ta en øl i stedet for vann? Hva er best for væskebalansen?» spør hun.

Vi forsøker å svare på spørsmålet med hjelp fra en ny studie på området og to forskere i helse og ernæring.             

Alkohol er vanndrivende

For å finne ut hvilken væske som slukker tørsten best, må vi først forstå kroppens hormonbalanse.

Det er det såkalte antidiuretiske hormonet som regulerer væskebalansen i nyrene, forklarer Søren Nielsen, som er professor i medisin, tilknyttet Institut for Medicin og Sundhedsteknologi ved Aalborg Universitet i Danmark.

– Alkohol hemmer produksjonen av dette hormonet og gjør at vi skiller ut mer vann i urinen, noe som til slutt gjør oss dehydrert. Derfor er vann bedre enn øl, sier han.

Men så enkelt er det visst ikke.

Ny studie gir overraskende svar

For ifølge en ny britisk studie fungerer øl like godt som vann. Og kaffe, te og cola for den saks skyld.

Studien inkluderer 72 forsøkspersoner som fikk testet mengden av urin fire timer etter inntak av forskjellige drikkevarer. Mengden var den samme.

Og det kommer som en overraskelse på Søren Nielsen.


Næringsstoffene i øl kan også gjøre kroppen godt. Vitaminer og mineraler er sunt for oss, og de bidrar til at vi holder væsken i kroppen lenger (Foto: Michaela Rehle, Reuters, NTB scanpix)

– Det overrasker meg virkelig. For det er etanol i øl, og vi vet at det er vanndrivende og dermed dehydrerende. Det finnes det mange studier som viser, sier han.

Men den britiske studien virker solid, og den er utgitt i American Journal of Clinical Nutrition, og han vil ikke avvise den sånn uten videre.

Det handler om tidsintervall og mengder

Søren Nielsen mener de overraskende resultatene er forbundet med tidsintervallet fra forsøkspersonene inntok øl og vann, til forskerne målte på væskebalansen.

– Jeg tror tidsfaktoren skjuler ølets vanndrivende effekt. Man blir mer dehydrert den første timen, mens alkoholen fortsatt er i blodet. Men effekten forsvinner etter fire timer, forklarer han.

Effekten avtar rask, og derfor rekker væskebalansen å utlikne seg igjen når alkoholen er brutt ned, forklarer Nielsen.

– Væskebalansen reguleres av nyrene. Vi er innrettet til å føle tørst når vi er dehydrert, så det er et veldig smart system.

Mengden alkohol er også viktig, mener en annen forsker på området.

– Det ølet de testet i studien, inneholdt fire prosent alkohol. Hvis deltakerne hadde fått et sterkere øl, ville det ha hemmet det antidiuretiske hormonet, slik at de ble dehydrert. Men man kan godt holde væskebalansen med vanlig øl i begrensede mengder, forklarer Arne Astrup, som er professor i medisin og leder for Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Drikk alkoholfritt øl

Det kan være en god idé å kjøpe alkoholfritt øl, mener Arne Astrup.

– Når jeg løper den faste turen med mine kompiser, begynner vi alltid med en alkoholfri øl. Det inneholder B-vitaminer og mineraler som for eksempel kalium, som er med på å regulere væskebalansen i kroppen, sier han.

Næringsstoffene i øl kan altså gjøre kroppen godt. Vitaminer og mineraler er sunt for oss, og de bidrar til at vi holder væsken i kroppen lenger, forklarer Astrup.

– Kullsyren gjør også at væsken blir tatt opp raskere i tarmene, sier han.

Kan være skadelig

Alkohol i store mengder har imidlertid mange andre skadelige effekter som gjør at det ikke er noen god trøsteslukker, mener Arne Astrup.

– Det er feil å anbefale øl som trøsteslokker. Alkohol setter ned også prestasjonsevnen, blant annet i forhold til sport, og for store mengder er skadelig for kroppen på lang sikt, understreker han.     

Kilde:

«A randomized trial to assess the potential of different beverages to affect hydration status: development of a beverage hydration index», American Journal of Clinical Nutrition (2016), doi: 10.3945/ajcn. 115.114769

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Saker fra våre eiere

Universitetet i Oslo

For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet.

NTNU

De over 65 år har like god effekt av operasjon for skiveprolaps i korsryggen sammenlignet med yngre pasienter.

Nordlandsforskning

Selskapet kan skyve svakstilte ut av utleiemarkedet, men også skape nye turistmål. Nå skal forskere finne ut hvilke konsekvenser Airbnb får i Norge.

Saker fra våre eiere

NIFES

Dette er den første store studien som samanliknar den laksearten vi har i norsk natur med norsk oppdrettslaks.

Handelshøyskolen BI

Færre enn én av ti nordiske ledere vil stole på råd fra intelligente maskiner i viktige beslutninger. De er verdens mest skeptiske i synet på kunstig intelligens.

Norsk institutt for vannforskning (NIVA)

Én av de viktigste metodene er å la naturen gjøre så mye som mulig av jobben selv, forteller forskere fra NIVA. 

Forskeren forteller:

Når ungdom presses til å drive med idrett, og voksne bestemmer hvordan de skal gjør det, da blir idrettsungdom lei. Men du kan unngå at barna dine mistrives, blir stresset og presterer dårlig på sikt.

Enkle grep kan føre til markante livsstilsendringer og få folk til å leve sunnere, ifølge dansk forskning.