Hjernens «gledesstoff» gir marihuana-misbrukere angst

Marihuana-misbrukere reagerer annerledes enn andre på dopamin, hjernens «belønningsstoff». De får angst, og stoffavhengigheten øker.

Misbrukere blir rastløse og irritable av dopamin. (Foto: Colourbox)

Cannabis

Cannabis er det mest brukte narkotiske stoffet i Norge. Cannabis anses for å være mindre avhengighetskapende enn enkelte andre rusmidler, men avhengigheten kan likevel oppleves som sterk.

Cannabis er en samlebetegnelse på materiale fra planten Cannabis sativa. Planten inneholder en lang rekke substanser som har fellesbetegnelsen cannabinoider. Det viktigste aktive virkestoffet er delta-9-tetrahydrocannabinol (THC). Det er dette stoffet som i hovedsak gir rus.

Forskjellige produkter framstilles av Cannabis sativa; marihuana, hasjisj og cannabisolje. Disse representerer ulike foredlingsgrader av plantematerialet.

• Marihuana er et uforedlet produkt av cannabis, og består vanligvis av tørkede blader av henholdsvis toppskudd og blomster, men kan også inneholde stilker eller frø. Fargen på marihuana er gjerne brun eller grønnlig.
  • Hasjisj, eller cannabisharpiks, er et raffinert produkt. Den THC-rike plantesaften eller harpiksen er oppkonsentrert og er presset til plater eller klumper sammen med deler av cellulosematerialet. Fargen varierer fra lys brun eller grønn til nesten sort.
  • Cannabisolje er en mer konsentrert form av THC. Plantesaften er ekstrahert fra cellulosematerialet med et løsemiddel, som så dampes inn til et seigtflytende, oljelignende produkt. Cannabisoljen er en grønn eller brun klisteraktig olje.

I både hasjisj og marihuana er det stor variasjon i THC-innhold. Vanligvis er innholdet opptil 10-20 prosent THC.  De siste årene er det dyrket fram marihuana med veldig høyt innhold av THC, ofte kalt Netherweed, som kan inneholde mer enn 20 prosent THC.

Kilde: Folkehelseinstituttet

Det føles herlig når vi spiser yndlingsisen, er sammen med kjæresten eller løper en tur. Det er fordi det frigjøres masse dopamin i hjernen.

Det samme skjer hvis man bruker sentralstimulerende stoffer. Kokain, amfetamin og ecstasy virker oppkvikkende, og forskningen har vist at man blir utadvendt når man tar disse stoffene. Det skyldes alt dopaminet i hjernen.

En studie som nettopp er publisert i tidsskriftet PNAS, viser at marihuanamisbrukere reagerer markant annerledes på dopamin. Det påvirket både atferden deres og lysten til å bruke mer stoff.

Forskerne bak prosjektet mener at debatten om legalisering av cannabis gjør det nødvendig å undersøke hvordan det påvirker hjernen. For selv om det er mange som i dag bruker hasj og marihuana, vet ikke forskerne hvilken effekt det har på hjernen.

Det er første gang forskere har utført en så omfattende undersøkelse av hvordan dopamin påvirker nettopp denne gruppen.

Blir stressede og redde

I den nye studien viste forskerne at marihuanamisbrukere ikke ble like påvirket av dopamin som kontrollgruppen. De ble ikke utadvendte og glade, men derimot rastløse, redde, stressede og irritable.

Belønningssenteret i hjernen ble heller ikke stimulert på samme måte, men avhengigheten av hasj ble økt.

Forskerne testet 24 misbrukere og 24 kontrollpersoner. De bruker bevisst uttrykket «misbruk» (abuse), og ikke «bruk»: De 24 misbrukerne ligger innenfor diagnosehåndbokens definisjoner av misbruk eller avhengighet.

Begge gruppene fikk stoffet ritalin, som brukes til pasienter med ADHD. Det har omtrent den samme effekten som kokain, som øker nivået av dopamin i hjernen.

Misbruk reduserer effekten

Albert Gjedde, som leder Institutt for nevrovitenskap og farmakologi ved Københavns Universitet, mener resultatene stemmer med den kunnskapen forskerne har om stoffmisbrukere.

– Det er en nedsatt dopamineffekt hos stoffmisbrukere generelt. Det nye i studien er at det er marihuanamisbrukere man har undersøkt, sier Gjedde.

– De blir ikke like påvirket av dopamin fordi stoffmisbruket har ført til en reduksjon av hjernens produksjon av dette stoffet. Stoffmisbrukere må bruke mer og mer av stoffet for å oppnå samme høye dopaminnivå som andre, sier han.

– Jo mer avhengige vi er, jo mer skal det til for å få den ønskede virkningen av dopamin. Det gjelder også for folk som er avhengige av andre ting, som mat, sex eller opplevelser som utløser mye dopamin.

Nora D. Volkow, Gene-Jack Wang, Frank Telang, Joanna S. Fowler, David Alexoff, Jean Logan, Millard Jayne, Christopher Wong, Dardo Tomasi, Decreased dopamine brain reactivity in marijuana abusers is associated with negative emotionality and addiction severity, PNAS (2014), doi: 10.1073/pnas.1411228111