Mulig behandling mot hasjmisbruk

Forskere har funnet et stoff som fjerner hasjens berusende og sløvende virkning.

Hasjmisbrukere vil kanskje snart få hjelp ut av avhengigheten, indikerer ny undersøkelse. (Foto: Colourbox)

Cannabis er mest kjent for den harpiksen som skilles av ut de blomstrende toppene. Harpiksen iblandet plantedeler går under navnene: hasj, marihuana og pot. Den røykes som euforiserende middel.

Den euforiserende virkningen skyldes flere beslektede stoffer, men særlig tetrahydrocannabinol (THC).

Kilde: Den Store Danske

Cannabis har siden slutten av 1990-tallet vært brukt til behandling av smerter og muskelkramper ved sklerose, kvalme ved cellegiftbehandling og muskelsvinn ved AIDS.

Effekt er imidlertid ikke avklart.

Kilde: Den Store Danske

Hvis du røyker cannabis – eller hasj – på daglig basis over en lengre periode, så kan du bli avhengig. Men i motsetning til alkoholavhengighet og heroinavhengighet eksisterer det ikke noe legemiddel som kan hjelpe den hasjavhengige ut av misbruket.

En ny studie viser imidlertid at et stoff som finnes i rottehjerner hindrer svekkelsen av hukommelsen og den økte appetitten som følger i kjølvannet av et hasjinntak. Forskerne peker samtidig på at stoffet kan ha samme virkning på mennesker.

Det kan være gode nyheter for hasjmisbrukere. Forskerne håper nemlig at den nye kunnskapen vil føre til utviklingen av et legemiddel mot hasjforgiftning. Legemiddelet kan brukes i tilfeller der der man har tatt for høy dose, eller i tilfeller der man ønsker å fjerne den behagelige rusen fra misbrukeren – og dermed motivasjonen for å bruke hasj.

– Denne omfattende undersøkelsen gir oss lovende innsikt i hva som skal til for å dempe effekten av hasj på hjernens nerveceller, sier Harald S. Hansen, professor på Institutt for Lægemiddeldesign og Farmakologi ved Københavns Universitet. Han har ikke selv medvirket i forsøkene.

Hjernen skiller ut stoffet selv

Den internasjonale forskergruppen, med Pier Vincenzo Piazza fra Universitetet i Bordeaux i spissen, ga en gruppe rotter forskjellige stoffer, som heroin, kokain og hasj, og studerte stoffenes effekt på dyrenes hjerne.

De kunne se at rottene skilte ut 3000 prosent mer av steroidstoffet pregnenolon ved inntak av hasj sammenlignet med andre stoffer.

Ved å studere rottenes nerveceller nærmere kunne de se at stoffet festet seg til cellenes reseptorer og dempet effekten av det aktive stoffet i hasj – THC. Pregnenolon skilles altså ut som en forsvarsmekanisme mot THC.

Sluttet å overspise

For å teste om pregnenolon kunne stoppe hasjens virkning helt, ga forskerne rottene et ekstra skudd av stoffet. Rottene viste da ingen tegn på svekket hukommelse og økt appetitt, som ellers normalt følger i kjølvannet av inntak av hasj. Samtidig skilte de ut mindre av gledeshormonet dopamin.

Forskerne var i tvil om pregnenolon også hadde samme funksjon i menneskekroppen. De valgte derfor å undersøke menneskeceller i en petriskål.

Her kunne de se at stoffet beskyttet menneskenerveceller på samme måte som hos rottene. Det ser altså ut til at pregnenolon også vil kunne motvirke effektene av hasj hos mennesker.

Mulig behandling i sikte

Men betyr det at vi bare kan innta pregnenolon, og så avtar hasjrusen av seg selv? Det tror ikke forskerne. Hvis man inntar ren pregnenolon som en pille eller via en sprøyte, bryter kroppen det ned til andre stoffer.

Forskerne bak undersøkelsen er imidlertid i gang med å utvikle et stoff som har de samme kjemiske egenskapene, men som samtidig er mer stabilt, slik at det overlever turen gjennom kroppen og opp i hjernen.

Professor Hansen er positiv til utviklingen av et slik stoff.

– Undersøkelsen viser hvordan pregnenolon setter seg på cellenes reseptorer og demper virkningen av THC. Ut fra det kan forskerne antagelig få kjemikere til å utvikle et effektivt legemiddel som har samme virkning, sier han.

Hasj narrer hjernen

Et legemiddel som minner om pregnenolon skal altså hjelpe kroppen med å motvirke den store mengden THC man inntar med hasj. Men hvorfor har kroppen overhodet en slik forsvarsfunksjon mot THC?

Stoffet THC har en biologisk aktivitet som ligner andre stoffer vi har i kroppen, kalt cannabinoider.

– Kroppens egne cannabinoider brukes blant annet til å regulere metthetsfølelsen vår, sier Hansen, som selv forsker på dette feltet.

– Hvis det er for mye cannabinoidestoff eller THC, så blir cellene overstimulert, og kroppen skiller ut pregnenolon for å få ro på celleaktiviteten.

Akkurat som kroppens egne cannabinoider binder THC-stoffet seg til noen bestemte reseptorer i hjernens nerveceller og øker aktiviteten. Det gir både en berusende følelse, men også en økt appetitt, dårligere reaksjonsevne og dårligere hukommelse.

THC endrer celleaktiviteten

På grunn av likheten mellom kroppens egne cannabinoide-stoffer og cannabisstoffet THC, blir hjernen altså lurt til å ta mot THC, og det gir en økt aktivitet i cellene.

Det er denne aktiviteten man ønsker å dempe hos hasjmisbrukere. Men hasj tas også som medisin av folk med sklerose og spastisk lammelse, fordi det demper smerter og spastiske bevegelser.

Forskerne håper undersøkelsen vil kunne føre til utviklingen av et stoff som kan isolere de ønskede virkningene ved hasj når det brukes av medisinske årsaker.

Monique Vallée m.fl: Pregnenolone Can Protect the Brain from Cannabis Intoxication, Science, 2014, DOI: 10.1126/science.1243985