Derfor skåler vi for Polet

Vinmonopolet vinner folket gjennom god kundeservice og høy troverdighet, og er Norgesmester i omdømme. 

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Illustrasjonsfoto: Vinmonopolet)

Vinmonopolet, Toyota, Stormberg og Ikea er Norges best likte bedrifter, og oppnår toppkarakterer i en undersøkelse av omdømmet til Norges 50 mest synlige virksomheter.

Det viser Rep Trak Norge 2011, en omdømmeundersøkelse som gjennomføres årlig av Apeland Informasjon og Reputation Institute i samarbeid med professor Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI.

Omdømme, ry eller rykte, er enkelt sagt et uttrykk for omverdenens oppfatning av organisasjonen over tid.

Undersøkelsen baserer seg på Internett-intervjuer med mer enn 12 000 nordmenn i januar og februar 2011.

Mange odds mot

Det er mye som taler i mot at Vinmonopolet skulle gå til topps i en konkurranse om landets beste omdømme.

Polet er en statlig monopolbedrift som ikke engang har lov til å reklamere for produktene sine. Snarere tvert i mot, Polet har et ansvar for å bidra til at nordmenn oppfører seg ansvarlig i sin omgang med alkoholholdige drikkevarer.

Men det er mange måter å forvalte en monopolposisjon på. Et imponerende vareutvalg, fremragende varekunnskap og kundeservice er kanskje ikke det mest typiske.

Men det er nettopp det som møter deg når du tar turen innom en av vinkjedens filialer eller handler gjennom Polets velfungerende nettbutikk.

Og det er nettopp nordmenns møter med Vinmonopolets mange dyktige medarbeidere som bidrar til å gjøre Polet til omdømmevinner i 2011.

– Det er menneskene i organisasjon som bygger omdømme gjennom sine handlinger og relasjoner med interessentgrupper, fremholder professor Peggy S. Brønn.

Vinner på troverdighet

Peggy S. Brønn.

Vinmonopolet oppnår 80,7 av maksimalt 100 oppnåelige omdømmepoeng, og vinner årets omdømmeundersøkelse fra RepTrak Norge 2011.

Tett bak Polet følger Toyota med 80,4 poeng, turklærprodusenten Stormberg med 80,2 poeng og Ikea med 80,0 poeng.

Brønn har gjort en analyse av sammenhengen mellom dimensjoner i kommunikasjon og de høyeste omdømmeresultatene.

Hun finner at autentisitet, åpenhet og mottakelighet er de viktigste drivere for godt omdømme. Og disse faktorene er viktigere enn virksomhetens synlighet.

– Vinmonopolet er best av alle de 50 undersøkte virksomhetene på autentisitet i kommunikasjon. Det betyr at vi oppfatter Polet som troverdige, ærlige og tiltalende å ha med å gjøre, sier Brønn.

Referanse:

RepTrak Norge 2011, omdømmeanalyse gjennomført av Apeland Informasjon og Reputation Institute i samarbeid med professor Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI, (Resultater Rep Trak Norge 2011)

Powered by Labrador CMS