Øl gjør grilling sunnere

Liker du grillet kjøtt, men frykter helsefaren? Øl kan løse dillemmaet.
15.4 2014 05:00

Grillet kjøtt har nydelig smak. Men den gode smaken har sin pris. Grillingen danner kreftfremkallende stoffer.

Disse er polysykliske aromatiske hydrokarboner (PAH) som kan ødelegge arvematerialet og øke risiko for å utvikle tykktarmskreft.

Men nå kan du ha løsningen rett for hånden. Ofrer du litt øl som du marinerer kjøttet i før grilling, reduseres innholdet av kreftfremkallende stoffer.

En gruppe forskere ledet av Isabel Ferreira ved Universitetet i Porto, i Portugal, mener de har funnet en måte å redusere problemet. Når du griller kjøtt, bør du tilsette øl, foreslår de.

Seriøst eksperiment

Det velkomne rådet er et resultat av seriøse eksperimenter. Doktor Ferreira har publisert studien i tidsskriftet Journal of Agricultural and Food Chemistry.

De kreftfremkallende stoffene som utløses ved grilling, formes av molekyler kalt frie radikaler. De oppstår fra fett og protein i den intense varmen som oppstår ved grilling av maten.

Antioksidanter

Men antioksidanter kan motvirke de frie radikalene. Øl er rikt på antioksidanter, i form av melanoidiner som oppstår når bygg blir stekt.

Dermed tilberedte doktor Ferreira og hennes kolleger noen øl-marinader, kjøpte noen biffer og fyrte opp grillen.

En av marinadene var basert på pilsnerøl, og en annen var laget av en mørkere øltype.

Hypotesen var at biffene som var marinert i det lyse ølet, ville danne færre skadelige stoffer enn kontroll-biffene som var umarinert.

Og siden mørkt øl har mer melanoidiner, forventet forskerne at det ville dannes enda færre skadelige stoffer i biffene som var marinert i det mørke ølet.

Mørkt øl sunnest

Og resultatene var som forventet. Mens de umarinerte biffene hadde et gjennomsnitt på 21 nanogram av PAH per gram grillet kjøtt, hadde de pils-marinerte biffene et gjennomsnitt på 18 nanogram.

Men de sunneste kjøttstykkene var de som var marinert i mørkt øl. De hadde bare et gjennomsnitt på 10 nanogram, målte forskerne. Altså halvparten av de umarinerte kjøttstykkene.

Olga Viegas m.fl: Effect of Beer Marinades on Formation of Polycyclic Aromatic Hydrocarbons in Charcoal-Grilled Pork, Journal of Agricultural and Food Chemistry, mars 2014