Oppdaget nytt HIV-virus

Forskere har funnet en ny stamme av HIV-viruset, og mener det kommer fra gorillaen. Samtidig er den genetiske koden til den andre kjente HIV-stammen som kommer fra sjimpanser løst.
7.8 2009 05:00

Her har en stor hunngorilla tatt en pause. (Foto: iStockphoto.com)

Artikkelen om oppdagelsen av viruset er publisert i den siste nettversjonen av tidsskriftet Nature Medicine.

Det nye HIV-viruset ble funnet hos en 62 år gammel kvinne fra Kamerun.

Forskerne mener det er nært beslektet med det HIV-liknende viruset SIV (simian immunodeficiency virus, eller ape-immunsvikt-virus) som sjimpanser kan få, men som ikke smitter over til mennesker.

Det nye viruset fra Kamerun har fått navnet RBF 168, og stammen kalles HIV-1 P. De andre stammene vi kjenner til kalles HIV-1 M, N og O, men N og O-variantene er svært sjeldne.

Den smittede kvinnen har enda ikke vist noen symptomer på AIDS, men hadde gått ned litt i vekt og hatt noe feber året før hun testet positivt.

“Forskerne tror den nye HIV-stammen kan ha smittet over til mennesker ved spising av gorillakjøtt. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)”

Kan ha kommet fra gorillakjøtt

Forskningen som førte til oppdagelsen skjedde som følge av et nettverk av laboratorier som overvåker HIV-virusets genetiske mangfold.

New York Times skriver at det er sannsynlig at viruset har smittet fra gorilla til menneske ved slakting eller spising av gorillakjøtt.

Det spekuleres også i om det kan være et av de mer vanlige HIV-virusene som har smittet fra sjimpanser til gorillaer, og så til mennesker, men som i mellomtiden har gjennomgått en mutasjon.

Sannsynligvis smittet ved sex

Forskerne sier kvinnen sannsynligvis ble smittet ved sex, og hun har ikke hatt noen kontakt med gorillaer eller kjøttet deres.

Det foreligger foreløpig ikke noe data om hvor ofte det nye HIV-viruset smitter mennesker. Forskerne sier at virusets evne til å reprodusere seg raskt tyder på at det har tilpasset seg menneskecellene.

Kartla HIV-viruset

Samtidig har et annet forskningsprosjekt i USA for første gang greid å kartlegge HIV-virusets genetiske materiale.

Studien er publisert i det siste nummeret av tidsskriftet Nature.

På lik linje med virus som forårsaker influensa, hepatitt C og polio er den genetiske informasjonen i HIV-viruset lagret i individuelle og mer kompliserte RNA-rekker i stedet for doble DNA-rekker.

Forskerne håper nå at de skal greie å mutere deler av viruset slik at de kan få en bedre forståelse av hvordan det fungerer.

Jean-Christophe Plantier et. al., A new human immunodeficiency virus derived from gorillas, Nature Medicine, 2. august, 2009