Stillingsmarked

Nofima

Emballasje for 27 ulike matprodukter er grundig testet i et forskningsprosjekt. Ingen av dem overfører helseskadelige kjemikalier til maten.

Moglegheitene er mange for kystnæringa i Agder, ifølgje ny rapport. Dei kan blant anna satse på ny oppdrettsteknologi, turisme og hausting av nye artar som stillehavsøstersen.

– Vi fant et stoff som både har en paracet- og morfinliknende effekt, men uten å skape avhengighet, og som i tillegg viser seg å drepe kreftceller, forteller forskeren bak funnet.

Vi støtter forskning.no

Saker fra våre eiere

I denne podcasten kan du bli med inn i kvantefysikkens mystiske verden sammen med fysikkprofessor Sølve Selstø.

Den 6000 kilometer lange vulkanske fjellkjeden mellom Hawaii og russiske Kamtsjatkahalvøya har en mystisk knekk. Nå har UiO-forskere endelig funnet ut hva som forårsaket den.

Nå vet vi mer om hva som skal til for å bli skikkelig god til noe – enten det er fotball eller matematikk.

Universitetet i Agder

Derimot tar kvinnelige ledere mer risiko enn sine mannlige kolleger. De involverer flere medarbeidere, gir rom for motforestillinger og legger dermed til rette for mer innovasjon, ifølge ny avhandling.

Mange har fått grønne streker når de skriver i Word, men få kjenner historien bak det norske grammatikkverktøyet.

Nofima

Spiser du brokkoli sammen med poteter stiger blodsukkeret mindre og saktere enn hvis du spiser potetene alene.

NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Med nye, avanserte apper er ferieopplevelsene bare et tastetrykk unna. For små reiselivsbedrifter gir bruk av IT store muligheter.

Norsk Polarinstitutt

Lange og mange varmeperioder preger Polhavet på vinteren i mye større grad nå enn for bare få tiår siden. Varmen gjør at kraftige stormer inntar regionen og hindrer havisen fra å vokse.