Saken er produsert og finansiert av Nordlandsforskning - Les mer
Bodø skal bli en energieffektiv by i regi av et nytt forskningsprosjekt som kalles «elighthouse».

Nå skal Bodø spare energi som tilsvarer 800 boliger

De neste tre årene skal forskere hjelpe Bodø kommune å spare energi tilsvarende 800 boliger og redusere utslipp tilsvarende 12 750 biler.

11.4 2017 04:00

I seks land samarbeider forskere om å utvikle energieffektive byer. Bodø er Norges representant. Fylkeshovedstaden i Nordland er en by med mye byggeaktivitet, med ambisjoner om å bygge smart i årene som kommer.

– Vi skal hjelpe Bodø med å vurdere energieffekten ved å ta i bruk ny teknologi i både nye offentlige bygg og nye private boliger, forteller forsker Bjarne Lindeløv, som i tillegg til å være sentral i prosjektet også står bak regnestykket om 800 boliger og 12 750 biler.

– I tillegg skal Bodø kommune sette i gang en stor prosess med å rehabilitere gamle, offentlige bygg. Her skal vi være tett på!

Forskerne har ambisjoner om å gjøre en forskjell på 50 prosent av kommunens boligmasse. Å fikse gamle bygg lønner seg nemlig.

– Store bygg kan spare en million kroner i året med energieffektivisering, forteller Lindeløv.

Fremtidens løsninger

Nordlandssykehuset er et av byggene som for tiden bygges ut og fornyes radikalt. Det betyr blant annet at fjernvarme erstatter olje og diesel. Slike triks vil forskerne ta i bruk også på andre kommunale bygg.

Når det skal bygges nytt, skal det siste innen energiteknologi stå på menyen.

– Det gjelder å ta i bruk fornybare energikilder, slik som solenergi. I fremtidens bygg vil solcellene være integrert i selve byggematerialet. Kunnskaper om dette må tidlig inn planprosesser for nye byområder, sier Lindeløv.

Forskerne skal også hjelpe vanlige folk å bygge moderne og energieffektive privatboliger. Ved å bruke nye løsninger skal boligene bruke 30 prosent mindre energi enn dagens forbruk.

– Men for å lykkes er vi helt avhengig av å få byggenæringen med på tankegangen, påpeker Lindeløv.

Avfall som energi

En annen spennende del av forskningsprosjektet handler om avfallshåndtering. Her kommer bilene inn i bildet. Bodø og Nordlandsforskning ønsker å redusere CO2-utslipp gjennom å redusere avfallsmengden, gjenbruke avfall eller rett og slett omgjøre avfall til energi.

– Et veldig effektivt tiltak er å få bussene over på miljøvennlig drivstoff, som hydrogen. Det ønsker vi å få til, sier Lindeløv.

Bodø har allerede bygd et moderne fjernvarmeanlegg og skal gjennom de neste årene levere ren energi til flere og flere offentlige og private hus.

Prosjektet, som kalles «elighthouse», er et samarbeid mellom forskere og byer i seks land. I tillegg til Norge er Skottland, Irland, Grønland, Sverige og Finland involvert.

– Vi samarbeider med hverandre og utveksler resultater. Om noe fungerer i Finland, kan vi bruke det her i Norge, forklarer Lindeløv.

Les mer om prosjektet her.