Ifølge en ny rapport framgår det at lærere ikke er «spesielt fornøyd med studentenes arbeidsinnsats i studiet og særlig ikke med forberedelsene deres til undervisningen».

Forelesere misfornøyd med studentenes innsats

Forelesere ved norske utdanningsinstitusjoner er ikke spesielt fornøyde med studentenes arbeidsinnsats og forberedelser til undervisningen.

11.1 2017 13:37

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) har spurt 2561 vitenskapelig ansatte ved 25 utdannelsesinstitusjoner om kvaliteten ved norske universiteter og høyskoler, skriver Dagens Næringsliv.

Resultatene ble lagt fram i en rapport tirsdag, hvor det framgår at lærerne ikke er spesielt fornøyd med studentenes arbeidsinnsats i studiet og særlig ikke med forberedelsene deres til undervisningen. Spesielt på bachelornivå er det et betydelig rom for forbedring, ifølge rapporten.

Leder i Norsk studentorganisasjon (NSO), Marianne Andenæs, mener lærerne må bli tydeligere til å stille krav.

– Får ikke studentene klar beskjed om å være engasjert og forberedt, forstår de ikke hvorfor de skal stille forberedt i en stor forelesningssal, sa Andenæs under en debatt da rapporten ble lagt fram.

Overfor NTB utdyper hun at undersøkelsen viser at studentaktiv undervisning har størst læringsutbytte.

– Til tross for det, er det de tradisjonelle undervisnings- og læringsformene som blir brukt, som for eksempel forelesninger. Da legger ikke undervisningen opp til involvering fra studentene, mener hun.

– Undervisningen må gjenspeile den teknologiske tiden vi er i, og ikke baseres på eldgamle tradisjoner. Jeg oppfordrer alle institusjoner og undervisere til å tenke nytt og ha flere studentaktive læringsformer som tar dette i betraktning, avslutter Andenæs.

Annonse