Fallskjermplanten, Ceropegia sandersonii, med sine finurlige strukturer

Denne planten lukter som en angrepet bie

Bruker bielukt til å tiltrekke seg fluer.

11.10 2016 04:00

Flueblomsten bruker utseende og lukt for å tiltrekke seg insekter [Foto: Martin Fowler / Shutterstock / NTB scanpix]

Det er ikke uvanlig at planter etterligner dyr. Ofte likner de på insekter for å tiltrekke seg flere insekter som kan pollinere dem, slik som flueblomsten, som likner på og lukter som hunnfluer, slik at hannveps og bier skal prøve å parre seg med den og slik spre pollen.

Nå har forskere funnet en plante som tar etterligningen til nye høyder.

En Ceropegia, eller fallskjermplante, lukter som en angrepet honningbie for å tiltrekke seg fluer.

– Disse blomstene har en kompleks form, inkludert feller som kan få tak i pollinatorer, og midlertidig fanger dem, for så å slippe dem ut, sier Stefan Dötterl, en av forskerne bak studien, i en pressemelding.

Parasitter som tiltrekkes av feromoner

Fluene som pollinerer fallskjermplanten er såkalte kleptoparasitter. Det vil si at de stjeler mat fra andre. Da forskerne fant ut at det var slike fluer som pollinerte disse blomstene så ville de finne ut hvorfor.

Normalt spiser fluene biter av bier som blir drept av edderkopper eller andre predatorer. I utgangspunktet skulle man ikke tro at de ble tiltrukket av blomster.

– Vi spurte oss selv hvordan fluene finner honningbier, sier Dötterl, som er en av forskerne bak studien.

Et forskerteam begynte derfor å følge med på bier som ble drept og la merke til at biene mistet brodden sin og slapp ut en dråpe gift da den døde. Denne giftdråpen inneholder sterke feromoner – signalstoffer som vanligvis blir brukt til å kommunisere til andre bier fra kolonien at det er fare på ferde.

De gjorde  så en studie med bier og fluer, og fikk bekreftet hypotesen om at det er feromonene fluene tiltrekkes av. Dette fikk forskerne til å lure på om planten kanskje benyttet seg av fluenes interesse for døde bier.

En honningbie som er drept av en edderkopp. På brodden sees en giftdråpe. [Foto: Gernot Kunz]

Blomsten holder fluene fanget

I den siste studien så forskerne på fallskjermplantene og fluer. Planten slipper ut en blanding av stoffer. Disse stoffene treffer antennene til fluene og oppfattes som feromoner fra en bie i nød.

– Vi viser at blomsterfellene på denne planten etterlikner stoffer fra europeisk honningbie for å lure matstjelende fluer til å pollinere dem, sier Dötterl.

Fluene flyr rett inn i planten som lukker seg rundt dem og holder dem fanget. Dette tvinger fluen til å fly noen runder rundt inne i blomsten og bli full av pollen. Etter en liten stund slipper blomsten fluen og den kan fly videre til neste plante.

Forskerne avslutter med å si at de håper de kan finne ut om flere planter bruker liknende triks for å benytte seg av kleptoparasitt-fluer til formering.

Heiduk et al. Ceropegia sandersonii Mimics Attacked Honeybees to Attract Kleptoparasitic Flies for Pollination. Current Biology, oktober 2016. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.cub.2016.07.085 sammendrag http://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(16)30879-X