Med teknikken uDisco kan forskerne se mange detaljer i musens indre. (Foto: Ali Ertürk)

Ny teknologi ser rett gjennom mus

Det krever ikke nødvendigvis superkrefter å se gjennom objekter. Forskere har gjort døde mus og rotter helt gjennomsiktige, slik at det blir enklere å undersøke dyrenes nervesystem.

Når forskere vil undersøke et dyrs indre, krever det normalt at de spretter det opp og skjærer i organer eller hjernemasse. Men nå kan de kanskje få et alternativ.

Tyske forskere har nemlig funnet en teknikk som gjør det mulig å lyse rett gjennom nervesystemet til rotter og mus.

– Da jeg så bildene studentene mine hadde tatt, tenkte jeg «wow, dette er mind blowing» sier Ali Ertürk til New York Times.

Forskerne har generert en 3D-projeksjon av en mus der nervesystemet er lyst opp av et lysende grønt protein. (Video: New Scientist)

Gjør det mulig å studere nervesystemet

Teknikken gjør hele gnageren, også muskler, knokler og indre organer, gjennomsiktig når nervene blir lyst opp.

Dermed kan forskerne studere en organismes nervesystem i detalj, og med et mikroskop kan de spore nevroner fra gnagerens hjerne og ryggmarg.

– Vi har avbildet hele sentralnervesystemet hos mus, og vi kan spore individuelle celler som strekker seg fra hjernen helt til enden av ryggmargen, sier Ali Ertürk, som er hjerneforsker ved Ludwig-Maximilians-Universität München i Tyskland til New Scientist.

Teknikken får musen til å skrumpe

Forskerne dekket en død mus med et fluorescerende, eller selvlysende, protein.

Den ble dyppet i et glass med alkohol, slik at vannet i kroppen trekkes ut. Det reflekterer nemlig lys.

Musen havnet deretter i et organisk løsemiddel som oppløser fettet, omtrent som oppvaskmiddel.

Etter omkring fire dager blir musen gjennomsiktig når den blir lyst opp.

Teknikken gjør også at den lille gnageren skrumper til halvparten eller en tredjedel av størrelsen. Dermed passer den plutselig perfekt under et mikroskop.

Kan gi kunnskap om Alzheimer

Forskerne bruker teknikken til å studere hvordan traumatiske hjerneskader i mus påvirker sentralnervesystemet.

Men hvis alt går etter planen, skal den ikke bare brukes på gnagere.

Målet er å kartlegge menneskehjerner. Forskerne vil studere hjernene til pasienter med sykdommer som Alzheimers sykdom eller schizofreni.

I dag kan de bare studere små deler av hjernemassen.

– Men når de skjærer i hjernen, skjærer de også over nettverkene. Det beste er å se på hele organismen. Vi trenger det samlede bildet, sier Ertürk.

Studien er publisert i tidsskriftet Nature Methods.

Pan, C. (et al.) Shrinkage-mediated imaging of entire organs and organisms using uDISCO. Nature Methods (2016)