Når en kommune velger å nedprioritere vedlikeholdet på skolen er det elevene som får lide. (Foto: Ingar Storfjell / Aftenposten / NTB Scanpix)

Derfor gir nedslitte skolebygg dårligere resultat

Sammenhengen mellom stygge bygg og dårlige prøver er nesten like åpenbar som du tror.

Barn som går på nedslitte skoler sliter mer med fravær og gjør det dårligere på prøver, enn de som får lov til å lære i godt vedlikeholdte skoler.

– Skolebygninger som er i god stand kan være et signal om at noen bryr seg og gi et positivt sosialt klima, som igjen kan oppfordre til bedre oppmøte, sier Lorraine Maxwell, førsteamanuensis ved Cornell University, i en pressemelding.

Hun har sett på statistikk fra 236 skoler i New York, og mener å ha funnet ut hvordan lekke toaletter og ødelagte pulter kan føre til høyere fravær og dårligere prøveresultater.

Sammenhengen er åpenbar. Når skolen er nedslitt og stygg, blir det mer skulk og fravær. Og når elevene ikke møter opp på skolen lærer de mindre.

Stemmer med norsk forskning

Maxwell har sett på tall som kartlegger prøveresultatene til 143 788 studenter, og koblet det med evalueringer av skolene hvor elevene har gått. 

Disse er blitt gjort av uavhengige arkitekter og byggingeniører, ifølge studien. Hun har også sett på hvordan foreldre, lærere og elever bedømte sitt eget læringsmiljø.

Elever og lærere har også fått bedømme læringsmiljø i Norge. På starten av 2000-tallet tok en gruppe arkitekter, pedagoger og psykologer med elever på befaring i norske skoleanlegg. Målet var å få vite hva de syntes om måten skolene var utformet på.

Sender signal om at skolen ikke betyr noe

Det viste seg at de likte lyse og glade farger, godt dagslys og kunstnerisk utsmykning. Mørke, trange og rotete rom uten naturelementer eller pynt ga elevene en nedstemt følelse, ifølge Birgit Cold ved NTNU.

– Når vi tilbyr barn og unge stygge skoler, viser vi at vi ikke bryr oss om dem. Hvorfor skal de være villig til å yte noe i disse bygningene, når de leser i veggene at omgivelsene ikke har respekt og omsorg for dem? spurte Cold da forskning.no snakket med henne i 2002.

Også Lorraine Maxwell mener mye handler om hvilken beskjed dårlig vedlikeholdte bygg sender til barna.

– Barn kan tro at en skole som ikke ser bra ut er et signal om at det som skjer på skolen deres ikke har noe å si, forklarer Maxwell.

Mener bygningen har veldig mye å si

Det viser seg at det er en direkte kobling mellom hvor godt en skole er vedlikeholdt, og hva barna synes om den. Ifølge Maxwell kommer omtrent 70 prosent av de dårlige prøveresultatene fra at barna mener skolen har et dårlig sosialt klima. Dette tallet står seg når hun justerer for foreldrenes bakgrunn og inntekt.

Bygg som er i dårlig stand gjør at barna mener skolen har et dårlig sosialt klima, noe som igjen fører til at de velger å ikke møte opp.

Og det er nettopp fraværet som Maxwell mener kan kobles til de dårlige prøveresultatene. Også når du justerer for foreldrenes økonomi og hvor mye tid de har til å hjelpe barna med leksene.

Referanse:

Lorraine E. Maxwell. “School building condition, social climate, student attendance and academic achievement: A mediation model.” Journal of Enviromental Psychology. Juni 2016.  DOI:10.1016/j.jenvp.2016.04.009

Powered by Labrador CMS