En sibirsk sjaman med reinsdyrkrone, tegnet av Nicolaes Witsen i 1692. Han har laget "djevelføtter" på sjamanen, så Witsen var kanskje ikke så positivt innstilt til naturreligionene. De britiske sjamanene kan ha hatt lignende hodepryd for 11 000 år siden, ifølge en ny studie i PLOS ONE. (Bilde: Offentlig eiendom)

Eldgamle sjamankroner fra England analysert

Det er ikke mye vi vet om kulturen i Europa for 11 000 år siden, men på slutten av 1940-tallet oppdaget britiske arkeologer en skatt i nord-England.

Stedet kalles Starr Carr, og ligger på nordøst-kysten i Yorkshire i England.

Her fant arkeologene eldgamle rester av bygninger, harpuner, våpen og 21 tilpassede hjorteskaller som sannsynligvis ble brukt som hodepryd for sjamaner i dette eldgamle samfunnet.

Nesten ingen skjøre objekter overlever i så mange år, men disse tingene er hele 5500 år eldre enn Kheopspyramiden i Egypt. Hjorteskallene og de andre tingene har ligget i et spesielt og oksygenfattig miljø som ikke har brutt dem ned.

Nå har en britisk forskergruppe tatt en svært grundig kikk på en av disse sjaman-kronene og prøvd å gjenskape prosessen de eldgamle britene brukte for å lage dem.

Her er en datamodell av de originale gevirkronen, etter at den ble laserskannet og undersøkt. (Foto: Little et al./CC BY SA 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Sjamaner

Det finnes ingen klar definisjon på hva en sjaman egentlig er, men det er en religiøs leder, lege og historieforteller. De kunne for eksempel prøve å komme i kontakt med åndeverdenen eller helbrede syke i stammen.

Mange forskjellige stammesamfunn over hele verden har hatt og har sjamaner, men ordet kommer fra Sibir og Nordøst-Russland.

Disse gevir-kronene er kjent fra sibirske sjamaner, blant annet fra tegningen over. Den ble tegnet av Nicolaes Witsen, en nederlender som reiste inn i Sibir på slutten av 1600-tallet, ifølge Wikipedia.

Du kan tydelig se at den sibirske sjamanen har en gevirkrone. Disse kronene har blitt brukt i mange tusen år, og de er sannsynligvis ganske like de som ble funnet i England.

Disse kronene ble kanskje brukt som et symbol for sjamanens dyreånd, men forskerne understreker at vi nesten ikke vet noe om kulturen i England for så lenge siden.

Diger hjort

Kronen består av toppen av en kronhjort-hodeskalle. Du kan se at det er laget hull i skallen, hvor det kanskje var bundet en tråd som ble brukt til å feste hodepryden.

Arkeologene bak denne studien, som er publisert hos Plos one, driver med eksperimentell arkeologi. De har prøvd å gjenskape metodene som datidens håndverkere brukte for å lage disse kronene.

Forskerne mener at hodeskallen må komme fra en gigantisk hjort, og hannhjorter blir ikke lengre så store. Hodeskallen er rundt 50 prosent større enn de største kronhjortene som finnes i dag.

De har undersøkt den gamle gevirkronen for å prøve å forstå hvilke teknikker som ble brukt for å lage den.

Forskerne mener at hjorten ble drept om høsten, før den mistet det gamle geviret. Deretter ble store deler av geviret fjernet, og stumpene ble formet. De kunne for eksempel bli spisset.

Hodeskallen ble sannsynligvis flådd, men det kan hende at de lot skinnet være på.

Skallen ble dekket av leire og bakt på et bål, og hjernen ble sannsynligvis spist etter dette steget. Da arkeologene testet metoden fant de at hjernen var «cooked to perfection», som de skriver i artikkelen.

Deretter ble hodeskallen kuttet og formet ved hjelp av diverse verktøy for å lage gevirkronen.

Forskerne prøver å bruke de samme metodene for å lage en gevirkrone. (Foto: Little et al./CC BY SA 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/)

Ikke en øy

Europa så ganske annerledes ut da disse gjenstandene ble laget. Havnivået var mye lavere enn det er i dag på grunn av all isen som var igjen etter den siste istiden.

Den engelske kanalen var tørr, og England og Skottland var forbundet med resten av Europa via en diger landbro.

Dermed kan disse sjaman-skikkene ha kommet fra østen, med utvandrere som krysset Europa.

Little mfl: Technological Analysis of the World’s Earliest Shamanic Costume: A Multi-Scalar, Experimental Study of a Red Deer Headdress from the Early Holocene Site of Star Carr, North Yorkshire, UK. PLOS ONE, april 2016. DOI: 10.1371/journal.pone.0152136.