Å kastrere eller sterilisere hunder og katter med én sprøyte fremfor en operasjon kan være billigere og tryggere. Forskere er nå i ferd med å utvikle denne sprøyten. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.)

Vil sterilisere hunder og katter med sprøyte

En ny musestudie viser at en injeksjon stanset produksjonen av egg- og sædceller. Det kan gi muligheter for en mindre risikabel og billigere metode for sterilisering av dyr.

Kastrering og sterilisering innebærer i dag et kirurgisk inngrep hvor dyrlegen enten fjerner dyrets eggstokker eller testikler. I noen tilfeller kan dette inngrepet forårsake smerter, blødninger og infeksjoner. I Norge i dag er det for eksempel bare tillatt å kastrere hunder dersom det er for dyrets helse eller velferd.

Men nå har forskere begynt å utvikle en sprøyte som man kun trenger å injisere én gang for å oppnå samme effekt.

– Kastrering og sterilisering ville dyr er ingen triviell prosess - det krever tid og penger for å bedøve dem, utføre operasjonen og å la dem komme seg, påpeker én av studiens forfattere, Bruce Hay, i en pressemelding.

Fjerner aggresjon

Det er forskere fra California Institute of Technology som har utviklet denne metoden. Resultatene fra første utprøving på mus ble nylig publisert i Current Biology.

Det hele går ut på å overbevise cellene i dyrekroppen til å produsere antistoffer som angriper visse typer hormoner. Det er disse hormonene som får kroppen til å produsere egg- og sædceller. Dersom kroppen kvitter seg med hormonene, vil produksjonen stoppe opp.

Måten sprøyten fungerer på, er ganske finurlig. Ved å ta DNA fra antistoffet og pakke det inn i et ufarlig virus, kan forskerne sprøyte viruset inn i en av dyrets muskler. Inne i muskelen overføres DNA-et fra viruset og inn i muskelcellene. Dermed begynner muskelcellene å reprodusere antistoffet.

Metoden vil kunne lønne seg for å kontrollere bestander av ville dyr, men også for å få kontroll på adferdsproblemer.

– Denne fremgangsmåten vil fjerne aggersjon hos hanndyr fordi en av de sentrale effektene av å hemme dette hormonet er at testosteronproduksjonen også hemmes, utdyper Hay i en epost til forskning.no

– I forsøkene våre mistet hanndyrene all interesse for både parring og slossing, skriver Hay.

Brukes på norske griser

Studien viste at etter to måneder kunne ikke musene produsere flere avkom. Og innen da var det ingen åpenbare bivirkninger. Forskerne innser at det kan være i overkant lang tid å vente på at behandlingen skal ha en effekt.

Professor Wenche Kristin Farstad fra Norges miljæ- og biovitenskapelige universitet påpeker at en lignende behandling allerede brukes på norske griser. Men Farstad påpeker at det er flere ting vi burde ha i bakhodet før vi tar i bruk en slik behandling.

– Ulempen med denne typen behandling er at det ikke alltid har varig effekt. I tillegg er det de som spør seg hvor farlig det vil være å spise dette kjøttet, om man kan bli syk av det, sier Farstad til forskning.no.

Selv om hun ikke anser Hay og kollegenes funn som sensasjonelle, er hun positiv til forskningen.

– Dette er spennende tider. Får man til dette, slipper man å kastrere kirurgisk. Dette kan være smertefullt. Og selv om vi bruker bedøvelse her i Norge, er det mange plasser i utlandet som ikke gjør det, forklarer Farstad.

Dette er selvsagt bare en liten studie på mus, og det er mye som gjenstår før akkurat denne metoden kan tas i bruk. Men forskerne poengterer likevel at dette ikke er aktuelt å bruke som prevensjonsmiddel for mennesker. Det er rett og slett fordi cellene våre ikke tar opp antistoffet på samme måte og det må derfor regelmessige injeksjoner til.

Li, J. m.fl: Vectored antibody gene delivery mediates long-term contraception, Current Biology, oktober 2015