Den firbente slangen som fanger en annen liten reptil, slik en kunstner ser for seg. (Illustrasjon: James Brown/University of Portsmouth)

En slange med fire bein

Men du finner den ikke jungelen i dag.

Det er noe galt med denne slangen.

Dyret levde for 146 – 100 millioner år siden. Forskerne tror den så ut som en moderne slange, bortsett fra fire store unntak: Den hadde bein.

Bein-slangen heter tetrapodophis amplectus, og ble funnet i Brasil. Da denne slangestamfaren tråkket rundt på jorden, var Brasil del av superkontinentet Gondwana.

Gondwana inneholdt dagens Antarktis, Sør-Amerika, Afrika, Australia og India, og mange nåværende øyer som New Zealand og Madagaskar.

Britiske og tyske forskere har nå beskrevet denne ur-slangen i tidsskriftet Science.

En slange utvikler seg

Tidligere har det blitt funnet slanger med to bein, som kaster lys over slangens utvikling. Men forskerne hevder at dette er den første slangeforfaderen som er akkurat som en moderne slange, bare med bein.

Kroppen er lang og tynn. Den har skjell, hoggtenner og en kjeve som kan åpnes veldig bredt for å svelge større byttedyr.

Forskerne kjenner også igjen ryggvirvlene som gir slangene den ekstreme fleksibiliteten de trenger for å kveile seg rundt byttedyr.

Den firebente slangen var ikke spesielt stor, bare litt over 10 centimeter lang.

Fossilet av Tetrapodophis amplectus. Bakbena kan tydelig sees langt nede til høyre på kroppen. (Foto: Dave Martill, University of Portsmouth)

Ubrukelige som bein

Forskerne tror ikke at slangen brukte beina til å gå. Skjelettet ligner for mye på en moderne slange, og de tror at også ur-slangen var bygget for å åle seg framover.

Men beina ser allikevel ikke ut som ubrukelige vedheng.

De kan ha blitt brukt til mange forskjellige ting. For eksempel kunne slangen ha brukt beina til å grave i bakken.

Men forskerne tror det er mest sannsynlig at slangen brukte beina til å gripe tak i byttedyr eller andre slanger under paring.

Flere andre slangeforfedre har blitt funnet i landområder som var del av Gondwana. Dermed tror forskerne at slangene utviklet seg på kjempekontinentet.

En annen rekonstruksjon av slangen. Her spiser den en liten gnager. (Foto: (Illustrasjon: Julius T Cstonyi))

D.M. Martil: A four-legged snake from the Early Cretaceous of Gondwana. Science, juli 2015. DOI: 10.1126/science.aaa9208. Sammendrag.