Saken er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - Les mer
Anders Malthe-Sørenssen og Olav Thon.

Professorer fikk pris for fremragende undervisning

Nytt fra akademia:

Olav Thon delte ut millionbeløp til internasjonale og nasjonale forskere torsdag 5. mars. Blant de heldige var fysikkprofessor Anders Malthe-Sørensen, som ble belønnet for fremragende undervisning.

6.3 2015 16:53

Det er ikke bare forskning som gir heder og ære. Ifølge prisutdelerne som for første gang delte ut Olav Thon-Stiftelsens pris til fremragende forskning, går fremragende forskning hånd i hånd med fremragende undervisning.

Norges eldste milliardær delte flere millioner kroner torsdag 5. mars, og her er vinnerne:

Professor Judith Campisi var blant hovedvinnerne. Hun er kjent for sin forskning på såkalte dvalende celler, og ifølge forskeren finnes det muligheter for å utsette eller dempe noen av disse, ved å identifisere de molekylære mekanismene som beskytter cellene mot stress.

• Prof. Judith Campisi fra Buck Institute for Research on Aging i California, som har identifisert de molekylære mekanismene som påvirker utviklingen av kreft, og hevder at aldring er den viktigste risikofaktoren for å utvikle kreft.
  • Prof. Yosef Shiloh fra Tel Aviv University. Shiloh og hans kolleger har oppdaget nøkkel-genet som er ansvarlig for det aktuelle syndromet og denne unike oppdagelsen har ført til en dypere forståelse av hvordan man kan reparere DNA-skader.
  • Campisi og Shiloh mottok Olav Thon-Stiftelsens internasjonale forskningspris på 5 millioner.
  • De to nasjonale fagprisene er på 500 000 kroner hver og går til Professor Anders Malthe-Sørenssen, Universitetet i Oslo og professor Edvin Schei, Universitetet i Bergen for deres fremragende undervisning.
  • I tillegg delte Stiftelsen ut støtte til undervisningsrelatert forskning til fire norske fagmiljøer. Tildelingen er på nesten 1 million kroner fordelt over 2 år.

Du kan lese mer om prisvinnerne og utdeling på Universitetet i Oslos nettsider.