2,3 milliarder år - ingen utvikling. (Foto: J. William Schopf, UCLA Center for the Study of Evolution and the Origin of Life)

Ingen utvikling på to milliarder år

Disse skapningene har ikke forandret seg siden tida da livet på jorda bare var enkle celler.

Trodde du USAs republikanere var konservative? Da kan du neppe ha møtt svovelbakteriene som lever i mudderet på havbunnen utenfor Chile. De har nemlig ikke forandret seg det minste, omtrent siden tidenes morgen.

Det er konklusjonen til et team av forskere som har sammenlignet de nålevende bakteriene med fossiler av både 1,8 milliarder og 2,3 milliarder år gamle mikroorganismer fra Australia.

Fossilene ligger støpt inn i eldgammel, forsteinet havbunn. Men forskerne skannet steinen med instrumenter som lagde 3Dbilder av de ørsmå avdøde organismene.

I de mørke flekkene på denne steinen hviler 1,8 milliarder år gamle bakterier. (Foto: UCLA Center for the Study of Evolution and the Origin of Life)

Sammenligningene viste altså at bakteriene fra alle de tre tidsepokene er kliss like både av utseende og organisering. Hvis kjemien deres ligner like mye, betyr det nærmest et rekordlangt fravær av utvikling.

Hvorfor har ingenting skjedd på så lenge? Vakler evolusjonsteorien?

Ingen grunn til utvikling

Niks, mener forskerne, som forsikrer om at fenomenet er helt forklarlig etter Darwins prinsipper: Dersom miljøet ikke endrer seg, er det heller ingen grunn til at skapningene som lever i det skal utvikle seg. Når de allerede er godt tilpasset, er det bare å fortsette som før.

Og det er altså ikke særlig mye som har skjedd i miljøet i mudderet, der de små bakteriene holder til, mener forskerne.

Likevel er det vel et poeng nettopp å studere arter som ser ut til å være ekstremt stabile.

– Det trengs mer dokumentasjon på dette aspektet av evolusjonsteorien, skriver forskerne i den vitenskapelige beskrivelsen av oppdagelsen, som nå er publisert i PNAS.

J. William Schopf, m. fl., Sulfur-cycling fossil bacteria from the 1.8-Ga Duck Creek Formation provide promising evidence of evolution’s null hypothesis, PNAS, februar 2015. Sammendrag.