Reisebyråplakatene til NASA, som ligner på reklameplakater fra 1930- og 40-tallet. (Foto: NASA/collage)

Hvis NASA var et reisebyrå

NASA har sluppet en fiktiv reklamekampanje for reiser til andre planeter.

Romturismen er i sin spede barndom. De eneste privatpersonene som har hatt mulighet til å tilbringe tid i verdensrommet, er søkkrike milliardærer som har blitt med russiske oppdrag til den internasjonale romstasjonen. Disse turene har kostet mellom 20 og 40 millioner dollar.

Nystartede romturistselskaper som Virgin Galactic skal tilby korte svippturer opp i verdensrommet for en mye mindre sum, men ulykken i oktober i fjor under en testflygning har ført til at planene har blitt utsatt.

Uansett hvordan det står til med romturisme her på jorda, har NASA snekret sammen noen fantasifulle plakater, som reklamerer for turistopplevelsene man kan få på andre planeter. Disse planetene er så langt unna at vi bare kan glemme å besøke dem i nærmeste framtid.

Eksoplanetene

Foreløpig vet vi om over 1800 bekreftede eksoplaneter, planeter i andre solsystemer i vår galakse. Disse planetene er så små og langt unna at det ikke har vært mulig å oppdage dem før teknologien ble god og følsom nok. Den første eksoplaneten ble oppdaget på slutten av 1980-tallet.

Plakatene til NASA må tas med en klype salt, siden vi vet svært lite om disse planetene. De har valgt ut tre interessante kandidater som har blitt illustrert, men forskere vet nesten ingenting om hvordan forholdene egentlig er på disse planetene.

Kepler -186f

(Foto: (Bilde: NASA/JPL))

Planetene har heller ikke fått noen ordentlige navn enda. Denne planeten ligger nesten 500 lysår fra jorden.

Kepler-186f er en eksoplaneten på størrelse med jorden, som går i bane inne i den beboelige sonen rundt sin egen stjerne. Dette er den sonen hvor det kan eksistere flytende vann og temperaturforholdene er tilnærmet like som på jorda, hvis planeten har en atmosfære som ligner på vår egen.

Kepler-186f er også den første eksoplaneten på størrelse med jorda som ble funnet i en beboelig sone.

Plakaten viser to turister som ser utover den røde vegetasjonen på planeten. Stjernen som denne planeten går i bane rundt, er en rød dverg. Stjernen lyser mye svakere enn vår egen sol, og er mye kaldere, og gir fra seg rødlig lys. Hvis det finnes planter på denne planeten, vil de ha utviklet seg under dette røde lyset, og vise et helt annet fargespekter enn jordas grønne planter.

HD 40307g

(Foto: NASA/JPL)

Planeten med det svært lite tiltalende navnet HD 40307g, ligger mye nærmere jorden enn Kepler-186f. Planeten er rundt 42 lysår unna.

Den er nesten åtte ganger mer massiv enn vår egen jord, og forholdene er ganske annerledes enn de er her. Plakaten spiller på den mye kraftigere tyngdekraften som er på en slik planet, men forskerne vet ikke om planeten har en steinoverflate, eller ligner mer på en liten gasskjempe, som Neptun eller Saturn.

Planeten ligger også innenfor den beboelige sonen, og hvis det har utviklet seg liv på denne planeten, vil det ha tilpasset seg til å tåle den sterke tyngdekraften. Levende vesener er sannsynligvis mye kraftigere bygd enn her på jorda.

Kepler-16b

Kepler-16b ligger rundt 200 lysår fra jorden, og hadde vært et spektakulært sted å besøke. Planeten går nemlig i bane rundt et dobbeltstjernesystem.

En stjerne som er litt mindre enn solen, og en rød dverg går i bane rundt hverandre. Planeten Kepler-16b går i bane rundt denne dobbeltstjernen.

Dermed ville du også kunne se to soler på himmelen, den ene lys og stor, den andre liten og rød.

Dette er foreløpig den eneste planeten vi vet om som går i bane rundt en dobbeltstjerne, og forskere trodde ikke at en planet kunne være så nærme en dobbeltstjerne, og samtidig ha en stabil bane.

Kepler-16b er sannsynligvis en gasskjempe, så sjansene for liv slik vi kjenner det er ikke så store. Reklameplakaten viser Kepler-16b som en steinplanet, sikkert fordi det ser bedre ut.

Utforskning

Disse planetene ligger så langt unna at vi ikke har noen fungerende teknologier som gjør det mulig å reise dit, verken for roboter eller mennesker.

Men NASA ser kanskje for seg en lysende framtid som interstellart reisebyrå, og det er sikkert nok av folk som hadde vært villige til å ta turen til disse fremmede klodene.

I tilegg til de 1800 eksoplanetene vi allerede vet om, er det flere tusen ubekreftede kandidater som kanskje har vist seg gjennom vitenskapelige instrumenter. Men vi har bare så vidt begynt å skrape i overflaten.

Sannsynligvis er det mange milliarder planeter i Melkeveien, vår egen galakse. Forskere anslår at det er mellom 100 og 400 milliarder stjerner i Melkeveien. Vår egen sol er en stjerne, og solen har åtte planeter i bane rundt seg selv.

Dermed kan det være et helt astronomisk antall med planeter der ute.