Melkeveien ligger i supergalaksen Laniakea

Solsystemet vårt er plassert i galaksen Melkeveien. Ny forskning viser at Melkeveien befinner seg i en gigantisk samling av galakser som nå har fått navnet Laniakea.

Hvor i universet finner man Melkeveien?

Det spørsmålet har nå blitt lettere å besvare, etter at en gruppe forskere har tegnet et helt nytt kart over vår del av universet.

Ifølge kartet er Melkeveien plassert i en kjempemessig samling av galakser – en såkalt superhop – som de har gitt navnet Laniakea.

– Ved å se et kart får man en følelse av hvor man befinner seg, sier astronomen Brent Tully fra University of Hawaii til National Geographic.

Han har stått i spissen for den nye undersøkelsen, som nettopp er publisert i tidsskriftet Nature.

Vi døper deg Laniakea

Forskerne anslår at vår lokale superhop måler omkring 500 millioner lysår i diameter og inkluderer omkring 100 000 galakser.

Det betyr ifølge Nature News at den er omkring 100 ganger større enn hittil antatt.

Et nytt kart plasserer Melkeveien (svart prikk) i en superhop av galakser (hvite prikker) som har fått navnet Laniakea. Kartet illustrerer også tettheten av galakser i universet – blå farge indikerer lav tetthet av galakser, grønn indikerer «moderat» tetthet og rød illustrerer høy tetthet. (Foto: (Illustrasjon: SDVISION INTERACTIVE VISUALIZATION SOFTWARE BY DP AT CEA/SACLAY))

Navnet er hawaiisk og kan oversettes til umålelig himmel.

Det er langt fra første gang astronomer forsøker å kartlegge universet vårt og plassere Melkeveien i forhold til andre galakser.

Men ifølge National Geographic har tidligere kart ikke kunnet identifisere hvilke galakser som var bundet sammen av tyngdekraften – og dermed hvor vår lokale superhop sluttet og en ny superhop begynte.

Ny definisjon av superhoper

I den nye undersøkelsen foreslår forskerne en helt ny måte å definere hva en superhop er.

Inntil nå har forskerne plassert Melkeveien i superhopen Virgo, men med den nye definisjonen blir Virgo bare en del av den mye større superhopen Laniakea, skriver Nature News.

Selv om Laniakea når blir omtalt i medier verden over, understreker en tysk forsker overfor Nature News at vi neppe har hørt det siste ord om hva en superhop er og hvordan man definerer den.

Så til tross for at du nettopp har lært jordens nye adresse, kan du altså ikke være helt sikker på at forskerne ikke tegner om kartet igjen.

Du kan høre mye mer om den nye undersøkelsen og definisjonen av superhoper i videoen øverst i artikkelen.

R. Brent Tully m. fl.: The Laniakea supercluster of galaxiesNature 513, 71–73 (2014) doi:10.1038/nature13674 (sammendrag)