Renessanse for seilskip?

(NTB-Reuters-DPA) Oljepriser på rundt 90 dollar fatet tvinger verdens fraktrederier til å tenke nytt. Den tyske oppfinneren Stephan Wrage mener svaret på den nye utfordringen ligger i gammel teknologi: Seilskip.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Men skipene bør ikke ha seil av den gammeldagse typen, mener han. I stedet skal de trekkes fram over verdenshavene av gigantiske drager - slik som MS Beluga SkySails, som nå er på vei på sin jomfrutur fra Bremen i Tyskland til Venezuela.

- Vårt mål er å bevise at det lønner seg å beskytte miljøet. Forestillingen om at det ikke trenger å være noen motsetning mellom økologi og økonomi, motiverer oss alle, sier Stephan Wrage.

- Fungerer

Da Beluga SkySails la ut fra Bremen, skjedde det uten store fakter eller jubel fra mannskapet om bord.

- Det fungerer, nøyde rormannen seg med å fastslå da drageseilet var satt, og kaptein Lutz Feldt bare nikket.

Stephan Wrage setter seg heller ikke altfor høye mål i første omgang.

- Men vi kan da endelig få bevist for verden at systemet vårt er pålitelig, og at det kan bidra til reduserte kostnader og utslipp, fastslår han.

Hvis jomfruturen med Beluga SkySails går etter planen og blir en suksess, har Wrage håp om bestillinger på drageutstyr for montering på fire til åtte skip innen utgangen av neste år.

- Innen 2009 kan tallet være oppe i 35, sier han.

Saktere?

Selv om SkySails-teknologien bygger på en energikilde menneskene har utnyttet så lenge de har ferdes på havet, mener enkelte at teknologien er for komplisert.

Alternativet er ytterst enkelt: Å la dagens motordrevne skip sette ned farten.

Verdens 50.000 lasteskip frakter 90 prosent av verdenshandelen i varer som olje, gass, kull og korn. I fjor steg drivstoffkostnadene til denne flåten med opp til 70 prosent, og det er grunn nok for rederne til å la skipene gå med redusert hastighet.

Og en fartsreduksjon på 10 prosent kan gi en reduksjon på 25 prosent i drivstofforbruket, påpeker Hermann Klein i det tyske klassifikasjonsselskapet Germanischer Lloyd. Et stort japansk konteinerrederi har allerede varslet at farten skal ned, opplyser han

Powered by Labrador CMS