Vil utrede ubåt-sak på nytt

Regjeringen tar hensyn til nye ekspertråd og vil vurdere å heve ubåtvraket utenfor Fedje i Hordaland.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Fakta om U 864

Den tyske ubåten U 864 ble senket ved Fedje i Hordaland 9. februar 1945 på vei fra Tyskland via Norge til Japan.

Det skal være over 65 tonn flytende kvikksølv om bord, lagret i stålflasker.

Båten ble funnet av Sjøforsvaret i mars 2003 på 150 meters dyp. Vraket er delt i tre deler. Akterskipet og forskipet er funnet, mens midtskipet er borte.

Regjeringen har gått inn for at ubåten skal dekkes med et halvt meter tykt sandlag og et 20 cm tykt lag av pukk.

Tirsdag ba regjeringen om en ny utredning om heving av vraket.

Saken er til behandling i Stortingets kommunikasjonskomité. Det er mye som tyder på at et flertall i komiteen helst vil at ubåten skal heves.

Kilde: Kystverket/NTB

 

Tildekking av vraket ble sett på som eneste mulighet i utredningen som til nå er blitt lagt til grunn.

En ny utredning kan imidlertid føre til at den tyske ubåten, som ble senket ved Fedje 9. februar 1945, blir hevet.

Kystverket har konkludert med at risikoen ved å heve vraket er for stor til at en slik løsning kan anbefales.

 

Under høringen i transportkomiteen på Stortinget mandag kom det imidlertid fram at eksperter på hevingsoperasjoner ikke ser det som problematisk å heve ubåten med over 65 tonn kvikksølv om bord.

Det fikk fiskeri- og kystminister Helga Pedersen (Ap) til revurdere saken.

- På bakgrunn av høringer i Stortinget er det behov for mer tid til å utrede hevingsalternativet av ubåtvraket, sier statsråden i en pressemelding.

Landsmøtevedtak

Landsmøtene i regjeringspartiene SV og Sp har gått inn for ny utredning i saken. Det samme har 14 av fylkeslederne i Arbeiderpartiet gjort.

I etterkant av Kystverkets vurdering har flere nye aktører kommet på banen med nye forslag til hvordan ubåten kan heves.

- Risikoen forbundet med å røre på vraket og de forurensede massene på bunnen, vurderes som betydelig, uavhengig av metode. Hevingsforslagene som nå har kommet opp, skal få samme grundige vurdering som alternativene som allerede er utredet, sier Pedersen.

På grunn av utredningen kan ikke vraket i noe tilfelle tildekkes i år.

Jublende ordfører

Ordfører Erling Walderhaug (H) i Fedje har lenge kjempet for at ubåten skal heves.

- Det er den beste nyheten jeg kunne få, dette fortjener regjeringen ros for, sier han til NTB.

Ordføreren har stor tro på at regjeringen vil bestemme seg for å heve vraket.

- Den beste løsningen å få svineriet vekk på er å heve vraket. Å ha et tildekket vrak er dårlig reklame for Fedje og for Norge. Får vi det vekk, kan vi si at Norge har feiet for egen dør og gå rakrygget ut i verden, sier Walderhaug.

- Ikke overrasket

Kystdirektør Kirsti Slotsvik sa under mandagens høring at tildekking av ubåten er den beste løsningen. Hun sier regjeringens beslutning ikke kom som noen stor overraskelse.

- Mest glad er jeg for at Pedersen sier at saken skal utredes videre, og at regjeringen ikke bestemte seg uten videre for å heve ubåten, sier Slotsvik til NTB.

Kystdirektøren understreker at det nå er opp til tilbyderne av en eventuell heving å bevise at de greier å unngå å uroe havbunnen ved vraket, slik at miljøskadene ikke blir for store.

(NTB-Øyvind Lie)

Powered by Labrador CMS