Spiste pattedyr dinosaurer?

Store pattedyr kan ha dukket opp på jorden mye tidligere enn forskere til nå har trodd. Allerede mot slutten av dinosaurenes tid var pattedyrene blitt så store at noen av dem spiste mindre dinosaurer, blir det hevdet.

Kinesiske og amerikanske forskere beskriver i den nyeste utgaven av vitenskapsbladet Nature funn av fossiler som skal bevise denne teorien. De antyder at de større pattedyrene kan ha kjempet med mindre dinosaurer om næring og territorium.

Som eksempel peker de på pattedyret Repenomamus Giganticus, som navnet til tross var en heller småvokst skapning på størrelse med en middels hund og med en vekt på 12-14 kilo. Både denne og den enda mindre slektningen Repenomamus Robustus skal ha spist øgler.

Dinosaurene var øgler som spente fra små tobeinte dyr på størrelse med en hane, til firebeinte kjemper som kunne bli 30 meter lange fra hode til hale og veie 130 tonn. Tidligere har man trodd at de eneste pattedyrene som levde samtidig med dinosaurer, var små insektetere.

Men fossiler etter Repenomamus Robustus tyder ifølge artikkelen i Nature på at dens siste måltid besto av kjøtt fra en liten Psittacosaurus-øgle. Analyser av tannsett fra dens slektning Robustus viser at denne også sannsynligvis var en kjøtteter.