The Origin of a Tsunami

This animation shows how the catastrophic tsunami of December 26th 2004 was created through movement of the continental plates under the Indian Ocean.
1.1 2005 20:38

For international users

This page is part of the Norwegian web site forskning.no. It is run in collaboration with all the major Norwegian universities and research institutions.

This page is made with international Wikipedia users in thought, but feel free to link to it and to the productions presented here from your own web site!

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Siste fra forskningsmiljøene

Universitetet i Oslo

Motorsykkelklubber som Hells Angels og Bandidos er blant de tøffeste i verden til å beskytte varemerket og opphavsretten. – De ser på merkene som hellige, sier sosialantropolog.

UiT Norges arktiske universitet

Målinger flere titalls kilometer ned i berggrunnen tyder på at det er gode muligheter for å hente opp jordvarme på Svalbard.

Nofima

Disse kjøttbollene er fylt med rundt 30 prosent grønnsaker. Det er ikke bare sunt. Det bidrar til at vi får brukt mat som ellers ville havnet i søpla. 

Siste fra forskningsmiljøene

Universitetet i Stavanger

Det er ikke bare-bare å være elvemusling i Norge, selv om vekstforholdene blir bedre.

Universitetet i Oslo

De synes det er vanskelig å vurdere hvor alvorlig problemene er når elever viser tegn på psykiske vansker. «Lærere opplever et gap mellom ansvar og kompetanse», sier forsker.

Forsvarets forskningsinstitutt
Podcast:

Når terroristene mislykkes, kan det fortelle oss om militant ekstremisme og radikalisering. I denne podkasten får du høre mer om hvem den typiske terroristen er.