Mange jordlignende planeter

Planeter som ligner jorden, dekket med dype hav som kan inneholde liv, kan finnes i så mye som en tredel av solsystemene utenfor vårt eget, ifølge amerikanske forskere.

Disse solsystemene har gassgiganter kjent som «varme Jupitere», som går i bane ekstremt nær stjernen sin, til og med nærmere enn Merkur går rundt sola vår, sier forsker Sean Raymond ved universitetet i Colorado.

Disse gassplanetene kan føre til at det dannes mindre steinete planeter som ligner på jorden. Gassplanetene kan være med på å føre is som gir vann til de unge planetene, utdyper forskerne i tidsskriftet Science.

- Vi tror nå at det er en ny klasse med havdekkede og muligens beboelige planeter i solsystemer utenfor vårt eget, sier Raymon.

Forskerne ved universitetet i Colorado, ved Penn State University og ved den amerikanske romfartsorganisasjonen NASAs senter i Maryland har kjørt datasimulasjoner for dannelsen av forskjellige typer solsystemer.

- Jeg tror bestemt at det finnes beboelige planeter der ute. Men livet på disse planetene kan være svært forskjellig fra livet på jorda, sier Raymond. (NTB)