Fant fossil kjempefugl

Amerikanske forskere har funnet den hittil største fossile hodeskallen etter en fugl. Fuglens hode målte 71,6 centimeter og var dermed like langt som hodet på en hest, skriver det britiske vitenskapsbladet Nature.

Et snabellignende nebb utgjorde omtrent halvparten av denne lengden, skriver det anerkjente bladet onsdag. Fossilet stammer fra en rovfugl som ikke kunne fly og er rundt 14 millioner år gammelt.

Hodeskallen ble funnet i Argentina, og det er kjent at rovfugler av denne tiden levde i Sør-Amerika fram til for omtrent to millioner år siden. Skallen stammer trolig fra en såkalt skrekkfugl, skapninger som kunne knuse grove bein med nebbet.

Sammen med hodeskallen fant de amerikanske forskerne Luis Chiappe og Sara Bertelli rester av fuglens lår- og leggbein. På grunnlag av disse funnene har de regnet ut at fuglen må ha vært rundt 10 prosent større enn tidligere kjente skapninger av dette slaget.

Skallen skiller seg ifølge artikkelen i Nature på flere detaljpunkter fra tidligere kjente fossiler av samme type. Det kan tyde på at størrelsen på fortidsfuglene har vært mye mer varierende enn man før har antatt. (NTB)