EU vil redusere bilutslipp

EU-kommisjonen vil pålegge bilprodusentene å kutte utslipp av CO2 fra nye biler for å bekjempe global oppvarming og klimaendringer.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Forslaget

EU-kommisjonen la onsdag fram sine forslag til hvordan CO2-utslipp fra nye biler i Europa skal reduseres:

- Nye biler skal slippe ut gjennomsnittlig 130 gram CO2 per kilometer innen 2012, sammenlignet med rundt 163 gram i dag.

- Bilprodusentene får ansvaret for å oppnå denne reduksjonen gjennom bedre motorteknologi.

- I tillegg foreslår Kommisjonen tiltak som skal fremme mer utstrakt bruk av biodrivstoff.

- EU-kommisjonen håper også tøffere krav til dekk-, utstyrs- og drivstoffprodusenter skal redusere CO2-utslippene.

- Ved hjelp av tiltak og krav til bilindustrien håper EU-kommisjonen de totale CO2-utslippene fra nye biler vil komme ned på gjennomsnittlig 120 gram per kilometer innen 2012.

Kilde:AFP/NTB

 

EU-kommisjonen la onsdag offisielt fram sitt forslag til bindende utslippsregler for bilindustrien.

Ifølge forslaget skal nye biler slippe ut gjennomsnittlig 130 gram CO2 per kilometer innen 2012, sammenlignet med rundt 163 gram i dag.

Denne reduksjonene skal oppnås gjennom bedre motorteknologi, og det skal være bilprodusentenes ansvar alene.

 

I tillegg foreslår Kommisjonen tiltak som mer utstrakt bruk av biodrivstoff og bedre bildekk.

Ved hjelp av disse tiltakene, i kombinasjon med de nye kravene til bilindustrien, håper EU-kommisjonen de totale CO2-utslippene fra nye biler vil komme ned på gjennomsnittlig 120 gram per kilometer innen 2012.

Motstand

EUs miljøkommissær Stavros Dimas ønsket å pålegge bilprodusentene alene å gjennomføre reduksjonene.

Men han møtte så sterk motstand fra industrikommissær Günter Verheugen og den tyske bilindustrien at han måtte gi seg, ifølge BBC.

Ifølge kilder i bilindustrien ville Dimas’ forslag ha gitt økninger i prisene på opptil 2 500 euro eller vel 20 000 kroner for en ny bil.

Andre studier har imidlertid vist at prisøkningen kunne bli så liten som 600 euro eller 4 860 kroner.

Bilindustrien hevder at påbudene om tekniske endringer for å redusere utslippene ikke bare vil gjøre det dyrere for folk flest å bytte bil. De vil også sette tusenvis av arbeidsplasser i bilindustrien i fare, blir det sagt.

- Balansert

- Dette er en balansert løsning. Den vil gjøre Europa til en soleklar leder i kappløpet for å redusere utslippene av CO2, sa Günter Verheugen til mediefolk i Brussel foran onsdagens behandling av saken i Kommisjonen.

Industriens talsmenn var mer avmålte i sine kommentarer. En talsmann for det tyske bilkonsernet BMW sa at de forslagene som EU-kommisjonen nå har lagt på bordet, kan være «et første skritt i riktig retning».

Tysk bilindustri har stilt seg svært tvilende til forslaget om påbudte tiltak for utslippskutt. Store og dyre biler med tilsvarende høye utslipp er en viktig del av de tyske fabrikkenes produktspekter, blir det påpekt.

(NTB)

Powered by Labrador CMS